Recensie: Kleine Vos en het mooiste wat er is (Thysa Zevenbergen & Ru de Groen)

Auteur: Ru de Groen

Illustrator: Thysa Zevenbergen

Uitgeverij: Samsara (24 maart 2020)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 40

Prijs: € 14,90

Kleine Vos maakt zich zorgen. In het bos komt ze allerlei dieren tegen die dingen doen die zij niet kan. Eendjes kunnen lekker drijven, olifanten zijn stoer en sterk en mussen vliegen naar waar ze naartoe willen. Maar wat kan een vosje nou helemaal? Kleine Vos wordt er niet vrolijk van, maar dan ziet ze plots iets wat ze nog nooit gezien heeft: het mooiste wat er is…

Kleine Vos en het mooiste wat er is van Thysa Zevenbergen en Ru de Groen is het tweede boekje over de Kleine Vos! In het eerdere boek, Kleine Vos op zoek naar Overal & Nergens, hebben we kunnen lezen hoe de Kleine Vos erop uit trok om er achter te komen wat geluk precies is. Het bleek voor iedereen iets anders in te houden, dus ook voor de Kleine Vos! Een hartverwarmende boodschap.

In Kleine Vos en het mooiste wat er is staat er een andere boodschap centraal, maar het is net zo lief en aandoenlijk als zijn voorganger. Kleine Vos voelt zich namelijk een beetje alleen in dit boek. Zij droomt ervan om bij andere dieren te horen, maar dan gebeurt er iets heel bijzonders waardoor zij zichzelf toch kan accepteren zoals ze is. Probeer dus gewoon altijd jezelf te zijn en je vindt vanzelf iemand die jou ook accepteert.

“Kon ik meegaan met die mussen, denkt dan Kleine Vos jaloers, dan vloog ik tussen zestien zussen, zestien zussen en vier broers.”

Wederom maken de prachtige illustraties van Thysa Zevenbergen dit boekje heel uniek. Alle illustraties in Kleine Vos en het mooiste wat er is zijn met de hand gesneden en daarna digitaal ingekleurd. Doordat er niet al te veel verschillende kleuren worden gebruikt blijven de illustraties rustig en een plezier om naar te kijken. Zeker de Kleine Vos springt elke keer van het papier. De kleine details maken het de illustraties echt helemaal af.

Ru de Groen weet het verhaal weer mooi in rijmvorm te vertellen waardoor het in de hoofd van de lezer blijft hangen. De boodschap komt hierdoor duidelijk over en het sluit perfect aan bij de illustraties van Thysa Zevenbergen. Al met al is Kleine Vos en het mooiste wat er is weer een heerlijk prentenboek om samen van te genieten. Het is onwijs leuk om na het lezen van dit boekje samen te  praten over wat de Kleine Vos heeft geleerd op haar avontuur.