Recensie: Kitty en de tijgerschat (Paula Harrison)

Serie: Kitty (2)

Auteur: Paula Harrison

Illustrator: Jenny Løvlie

Uitgeverij: Biloan junior (4 maart 2020)

Aantal bladzijdes: 128

Prijs: € 10,50

Kitty kan niet wachten om naar het museum te gaan en het onschatbare Gouden Tijgerbeeld met haar eigen ogen te zien. De legende gaat dat degene die het beeld bezit, zijn grootste wens kan laten uitkomen…

Kitty gaat op een nachtelijk avontuur om Pompom het beeld te laten zien op een moment dat er niemand anders is. Maar het noodlot slaat toe wanneer het beeld gestolen wordt. Kan Kitty de dader opsporen en het waardevolle beeld vinden voor de zon opkomt?

Kitty en de tijgerschat is alweer het tweede deel in de Kitty-serie van Paula Harrison en Jenny Løvlie. In het vorige deel, De redding in de maneschijn, kwam Kitty erachter dat ze net als haar moeder superkrachten heeft en begon ze meteen aan haar eerste avontuur! In dit deel is het een paar weken later en samen met haar kattenvriendjes Pompom en Figaro gaat ze erop uit om de tijgerschat te bewonderen. Maar dan wordt deze onder hun neus gestolen en gaat ze op jacht naar de dader.. Als dat maar goed gaat!

Door de terugkerende personages uit het boekje De redding in de maneschijn voelt Kitty en de tijgerschat aan als een lekker warm bad voor kinderen. Ze zijn Kitty, Pompom, Figaro en de rest vast nog niet vergeten, maar als dat wel zo is (of als je het vorige deel niet hebt gelezen) worden zo nog een keertje aan je voorgesteld voordat het verhaal begint. Zo begin je lekker fris aan een nieuw, spannend avontuur van Kitty! Maar naast de oude bekenden worden er ook weer nieuwe personages geïntroduceerd en dat maakt van Kitty en de tijgerschat een verrassend verhaal. Pssst.. er komt dit keer ook een hondje langs!

“De maan scheen helder en er kwam zilveren licht de kamer binnen. Kitty voelde opgewonden bubbels in zich borrelen, als in een glas limonade.” – p. 23

Kitty en de tijgerschat is naar mijn idee een stukje spannender dan De redding in de maneschijn (maar zeker niet eng!). Paula Harrison begint het verhaaltje lief en speels, maar al snel komen ze in een avontuur dat steeds een beetje spannender wordt. In dit deel merk je dat Kitty haar superkrachten volledig heeft omarmd en dat ze deze nog steeds aan het ontdekken is. De illustraties van Jenny Løvlie zijn wederom prachtig en sluiten ontzettend goed aan bij het verhaal. Ze weet alles echt tot leven te brengen.

Als je hebt genoten van De redding in de maneschijn dan is Kitty en de tijgerschat een echte aanrader! Maar ook als je het eerste deel niet hebt gelezen dan is dit boekje goed te doen. Iedereen wordt netjes voorgesteld en het verhaaltje staat helemaal los van het eerdere boek. Paula Harrison en Jenny Løvlie weten de lezers in ieder geval te laten verlangen naar meer. Je krijgt maar geen genoeg van Kitty en haar kattenvriendjes!