Recensie: Jinxed (Amy McCulloch)

Auteur: Amy McCulloch

Uitgeverij: HarperCollins (15 januari 2019)

Genre: Young Adult

Aantal bladzijdes: 320

Prijs: € 15,-

Een schattig hondje of een prachtige vlinder? Welk robot-huisdier zou jij kiezen? Vergeet je smartphone en ren naar de Moncha-store voor de nieuwste baku!

Laceys grote droom is om later bij het bedrijf te gaan werken dat de baku heeft uitgevonden, een robot-huisdier waarmee je honderd keer zoveel kunt doen als met een smartphone. Daarvoor moet ze dan wel eerst naar Profectus, een eliteschool waar alles draait om high tech. Wanneer ze wordt afgewezen omdat ze zich geen mooie dure baku kan veroorloven, valt haar droom in duigen.

Alles verandert wanneer ze de kapotte resten vindt van een wel heel coole level 3-baku. Ze weet het ding te fixen, en dan staat er ineens een adembenemend mooie kat voor haar, die ze Jinx noemt. Tot haar grote blijdschap wordt ze met Jinxed alsnog aangenomen op Profectus. Maar dan beginnen haar vreemde dingen op te vallen. Wat is er aan de hand met haar baku? En vooral: waarom is Carter, de jongen die haar altijd loopt te pesten, er zo in geïnteresseerd?

Sinds dat ik Jinxed van Amy McCulloch ontving keek ik er al ontzettend erg naar uit om het boek te lezen. Het concept van het verhaal klonk interessant en ik was heel erg benieuwd hoe de robothuisdieren neergezet zouden worden. En ik kan alvast zeggen dat ik GENOTEN heb van Jinxed. Het is tot nu toe mijn favoriete boek van 2019, ik vond het echt een geweldig verhaal!

Jinxed wordt verteld vanuit Lacey’s perspectief. Een meisje met een grote droom, ze wil als compagneur bij Moncha werken. Ze heeft een sterk karakter en laat zich niet zomaar uit het veld slaan. Ze weet wat ze wil en doet er alles aan om dat te bereiken. Ze kiest misschien niet altijd de juiste weg, maar dat is ook wel iets om te bewonderen in haar. Daarnaast kom je een aantal interessante dingen over haar verleden te weten, waardoor Lacey diepgang krijgt.

“Je hebt een aantal opties, en je kiest je eigen pad. Misschien word je niet van iedere keuze gelukkiger, en misschien is niet iedere beslissing de juiste. Maar als je goed nadenkt, dan weet je wat je moet doen.” – p. 313

Naast Lacey zitten er natuurlijk nog meer personages in het verhaal verwerkt. De belangrijkste waren Zora (Lacey’s beste vriendin) en Tobias. Zij zijn iets oppervlakkiger beschreven, maar dat is niet zo erg. Het draait namelijk vooral om het verhaal van Lacey en Jinx. Net zoals Lacey heeft Jinx ook een echte persoonlijkheid gekregen van Amy McCulloch, waardoor je hem ook als een personage gaat zien.

Jinxed wordt mooi opgebouwd. Amy McCulloch laat de lezer langzaam kennis maken met de wereld waarin Lacey leeft. Een wereld waarin (bijna) iedereen een robothuisdier van Moncha in zijn bezit heeft. Een wereld waarin niks is wat het lijkt. Het is duidelijk dat Jinxed het eerste deel is van een serie, want de spanning komt pas naar het einde van het boek toe. Het draait vooral om de worldbuilding!

Het is fijn dat Amy McCulloch haar tijd neemt om de de wereld op te bouwen. Ze vertelt hoe Moncha is ontstaan en waarom. Lacey komt in deze wereld terecht en kan haar geluk niet op. Ze wordt toegelaten op Profectus en komt erachter wat zich achter de gesloten deuren van deze school afspeelt. Helaas kan ik hier niks over verklappen, het is namelijk veel leuker om het zelf te ontdekken! Maar wat ik wel kan zeggen is dat het heel interessant en verrassend is.

De robothuisdieren zijn geweldig neergezet, ze zijn er in alle soorten en maten. Je kan er zelf eentje uitkiezen, maar als je een hoog level wil hebben zal je daarvoor veel geld moeten hebben. Het is dus niet voor iedereen weggelegd om een puma aan zijn zijde te hebben. Verder beschrijft Amy McCulloch duidelijk hoe de robothuisdieren eruit zien, wat ze kunnen en hoe ze precies werken.

Jinxed van Amy McCulloch is precies wat je ervan verwacht en dan nog net een beetje meer. Het is een verrassend verhaal in een wereld die onwijs goed is opgebouwd. Er is aan alle details gedacht en voor je het weet verlang je al naar het vervolg, Unleashed.