Recensie: Jengeltje (Jonas Boets)

Titel: Jengeltje

Auteur: Jonas Boets

Illustrator: Rocío Del Moral

Uitgeverij: De Eenhoorn (8 april 2020)

Aantal bladzijdes: 88

Prijs: € 14,95

Kijk, dat is Jengeltje. Het meisje met de mooie blonde krullen en vleugels op haar rug. Ze lijkt op een engeltje. Maar dat is ze niet echt. Jengeltje knipt in het haar van andere engelen. Ze pikt hun rijstpap. Ze roept en schreeuwt en plaagt. De andere engelen hebben er genoeg van. Ze sturen haar voor straf naar de mensen. Maar of die daar zo blij mee zijn?

Jengeltje van Jonas Boets is een heel leuk boek om voor te lezen voor het slapen gaan, maar het kan ook prima door kinderen vanaf ongeveer 8 jaar zelfstandig gelezen worden. Het verhaaltje gaat over het zoeken naar aandacht en het aftasten van grenzen. Jengeltje is een fijn, dun boekje en dat is top voor kinderen die niet echt van lezen houden. Dan hebben ze niet meteen het gevoel dat ze een heel dik boek moeten lezen.

Jengeltje is geschreven door Jonas Boets. Zijn schrijfstijl is kort, maar krachtig en bevat ontzettend veel humor. Jengeltje is hierdoor echt zo een boek waarbij je een lach op je gezicht krijgt tijdens het lezen. Verder leest het gewoon erg fijn weg door de korte, makkelijke zinnen die worden gebruikt. Hierdoor blijft het verhaal simpel en is Jengeltje geschikt voor elk kind.

“Goede daden zijn saai, en Jengeltje houdt niet van saai. Hoog tijd voor wat kattenkwaad. Ze heeft al lang geen dessertje meer weggekaapt.” – p. 13

De illustraties in Jengeltje zijn gemaakt door Rocío Del Moral. Soms vullen ze een hele pagina, maar soms zijn het kleine illustraties die tussen de tekst door staan. Ze zijn simpel, maar toch vol met details. Dit maakt het verhaal ontzettend levendig, want door al deze illustraties komt Jengeltje een beetje tot leven. Het verhaal van Jonas Boets wordt echt aangevuld door de illustraties, ze vormen een mooi geheel.

Dus heb jij een klein (b)engeltje in huis dan is een Jengeltje van Jonas Boets en Rocío Del Moral een hele leuke must-have. Het is een grappig verhaal, maar verbergt toch ook een mooie boodschap voor kinderen (en stiekem ook voor ouders).