Recensie: Je hebt één nieuwe volger (Chinouk Thijssen)

Titel: Je hebt één nieuwe volger

Auteur: Chinouk Thijssen

Uitgeverij: Clavis (28 oktober 2020)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 208

Prijs: € 18.95

Vlogger Sterre vertrekt samen met drie andere influencers naar Turkije voor een promoreis. Althans, dat denken ze. Want tijdens hun verblijf in het Turkse dorpje Oba ontdekken ze gaandeweg dat er iets niet in de haak is. Buiten en binnen loopt iemand rond die hen in de gaten houdt, die elke beweging filmt en die dichterbij is dan ze vermoeden. Sterre wil maar één ding: naar huis. Maar dat gaat zomaar niet. Niemand is veilig, tot aan de laatste seconde.

Chinouk Thijssen is natuurlijk geen onbekende in de YA schrijfwereld en de kans is groot dat je haar boeken weleens voorbij hebt zien komen. Eerder verschenen namelijk al de YA boeken Fataal Spel, de Truth or Dance-trilogie en Dubbelleven. Ik heb ze niet allemaal gelezen, maar heb me zeker vermaakt met de Truth or Dance-trilogie. Lees HIER waarom dat zo was! Daardoor ben ik erg nieuwsgierig naar Je hebt één nieuwe volger en die cover is toch ook al onwijs creepy?! Ik ben benieuwd of Chinouk Thijssen aan de verwachtingen weet te voldoen.

In Je hebt één nieuwe volger wisselt Chinouk Thijssen vooral tussen de perspectieven van Sterre (een vlogger) en Liz (een Instagrammer). Op die manier leer je hen het beste kennen, al vond ik hun personages nog steeds een beetje vlak overkomen. Ze sprongen er qua karakter niet echt uit. Dit geldt ook voor de overige personages in het verhaal. Wel werd heel duidelijk beschreven wat het verschil is tussen een vlogger en een Instagrammer. Dit heeft Chinouk Thijssen heel duidelijk uitgelegd. Af en toe las je ook vanuit het perspectief van de dader. Een interessant onderdeel, maar je komt niet echt veel over zijn/haar gedachten te weten. Dit gebeurt eigenlijk pas op het einde van Je hebt één nieuwe volger.

“Met een ruk ga ik rechtop zitten en ik draai me langzaam om naar het raam. Maar er is niks te zien. Tuurlijk niet, het is midden in de nacht” – p. 62

Persoonlijk miste ik een beetje spanning in Je hebt één nieuwe volger. Hoewel Chinouk Thijssen het verhaal goed opbouwt, zat ik geen enkel moment op het puntje van mijn stoel tijdens het lezen. Het verhaal kabbelde een beetje voort en echt enge momenten ontbraken. Er was hierdoor lange tijd geen dreiging in het verhaal, die kwam pas meer in het laatste gedeelte. Daarnaast zaten er wat elementen in het verhaal die mij een beetje bekend voorkwamen uit haar eerdere boeken waardoor Je hebt één nieuwe volger niet echt verrassend uit de hoek komt voor mensen die al bekend zijn met Chinouk Thijssen. Maar is dit het eerste boek dat je van haar leest kan je zeker ondersteboven zijn van de plottwist!

Het bovenstaande neemt niet weg dat ik me zeker wel vermaakt heb met Je hebt één nieuwe volger. Chinouk Thijssen heeft een hele fijne en vlotte schrijfstijl. Ze neemt je echt mee in de wereld van de influencers en je merkt dat ze zelf ook vlogs maakt en veel met social media bezig is. Het verhaal van Je hebt één nieuwe volger zit dan ook goed in elkaar en is interessant. Je krijgt een kijkje achter de schermen van de Influencers wereld. Chinouk Thijssen heeft daarnaast goed over de kleine details in het verhaal nagedacht, al kwam de plottwist een beetje uit het niets.

Kortom, Je hebt één nieuwe volger is zeker een aanrader voor de mensen die nog niet eerder iets van Chinouk Thijssen hebben gelezen. Dan komt de plottwist hartstikke goed tot zijn recht en is het een verrassend verhaal. Maar als je al eerder een boek van haar hebt gelezen, kan het je allemaal een beetje bekend voorkomen. Hoewel de spanning vooral in het einde van het boek zit, leest Je hebt één nieuwe volger wel erg lekker weg. Het is perfect voor de YA doelgroep en erg vermakelijk om een keertje te lezen!