Recensie: Jane Doe 2 – Sleutel der Zielen (Jeremy Lachlan)

Titel: Sleutel der Zielen

Serie: Jane Doe (2)

Auteur: Jeremy Lachlan

Uitgeverij: Baeckens Books (13 november 2020)

Genre: Kinderboek, Fantasy

Aantal bladzijdes: 416

Jane Doe verkeert in groter gevaar dan ooit. Haar vader zit nog steeds gevangen. Het Slot, die heilige plek tussen alle dimensies, is stervende. De kwaadaardige Roth is naargeestig op zoek naar de mythische Bron van alle Dimensies met daarin de Oerzee. Alsof dat niet erg genoeg is, heeft Jane ontdekt dat zij de sleutel vormt die hem kan tegenhouden en de Anderwerelden kan redden. Het probleem? Ze is terechtgekomen in Arakaan, een van de Wegkwijnende Landen én Roths thuiswereld. De inwoners daar hebben ook nog een aantal verrassende geheimen. Met wat hulp van haar vriendin, de pyromane Violet, en hun twijfelachtige bondgenoot Hector, moet Jane al haar moed bijeenrapen om niet alleen haar lotsbestemming te accepteren, maar ook haar grootste angst onder ogen te zien. Zelfs als dat betekent dat ze alles kwijtraakt wat haar dierbaar is. Er zijn zandstormen. Er zijn schorpioenen. Er zijn nieuwe vrienden. En vijanden. Het lot van alle zielen in alle werelden hangt aan een zijden draadje.

Sleutel der Zielen is het tweede en meteen het laatste deel van de Jane Doe-serie, geschreven door Jeremy Lachlan. In het eerste deel, Jane Doe – Doolhof der Dimensies, maakten we kennis met Jane, Violet, Hector en de rest. We werden meegenomen naar een hele nieuwe wereld met verschillende dimensies en het einde deed de lezer verlangen naar het vervolg. Ik kon dan ook niet wachten om te beginnen in Jane Doe 2 – Sleutel der Zielen, want ik ben benieuwd wat Jeremy Lachlan voor ons in petto heeft.

Jane Doe 2 – Sleutel der Zielen gaat eigenlijk direct verder waar het verhaal stopte aan het einde van Jane Doe – Doolhof der Dimensies. Jeremy Lachlan besteedt niet echt tijd aan wat er in het eerdere deel is gebeurd waardoor je eventjes in moet komen als je de boeken niet direct achter elkaar leest. Maar als je de boeken meteen na elkaar leest is dit juist erg fijn. Hierdoor heb je namelijk geen herhaling en zit je meteen weer helemaal in het verhaal.

“Het Slot zal jou nooit laten gaan. Het zal jou nooit loslaten. Als ik jou was zou ik zelf maken dat ik wegkwam zolang ik die kans had.” – p. 176

In Jane Doe 2 – Sleutel der Zielen is er veel plaats voor worldbuilding. Jeremy Lachlan neemt de lezer meerdere keren mee terug naar het verleden. Hiermee laat hij zien dat hij een geweldige schrijver is. Hij heeft over ieder detail in het verhaal nagedacht en alles gebeurt met een reden. De puzzelstukjes vallen langzaam in elkaar en het plot zit dan ook echt ingenieus in elkaar. Daarnaast komt Jane Doe 2 – Sleutel der Zielen echt tot leven, Jeremy Lachlan neemt de lezer met zijn beeldende schrijfstijl mee naar verschillende plaatsen en beschrijft deze erg levendig! En het is fijn om bijna het hele verhaal vanuit Jane te lezen, je merkt hierdoor goed hoe zij zich ontwikkeld.

Jane Doe 2 – Sleutel der Zielen is een redelijk dik boek van meer dan 400 pagina’s en af en toe vond ik het verhaal een beetje lang duren. Dit had ik bij de eerste helft van Jane Doe – Doolhof der Dimensies ook een beetje, helaas vervalt Jeremy Lachlan dus in zijn oude gewoonte. Hij weet de aandacht van de lezer gewoon niet constant vast te houden, waardoor het verhaal soms een klein beetje saai is en je best gedeeltes over kan slaan zonder dat je echt iets mist van het verhaal. Gelukkig is dit het enige minpuntje aan Jane Doe 2 – Sleutel der Zielen en is het Jeremy Lachlan vergeven door het toffe verhaal!

Jane Doe 2 – Sleutel der Zielen is een super tof vervolg op Jane Doe – Doolhof der Dimensies. Hier en daar duurde het verhaal een beetje lang, maar het is echt een verhaal waar je in meegezogen wordt. Je wordt moeiteloos meegenomen naar een andere wereld en het spannende avontuur zorgt ervoor dat je toch door wilt blijven lezen. In principe sluit Jeremy Lachlan het verhaal erg mooi af waardoor het echt een duologie is. Maar toch doet de auteur de deur naar nog meer boeken in deze wereld niet helemaal dicht.