Recensie: Jalvin en het rijm van de Wold (Patrick Berkhof)

Titel: Jalvin en het rijm van de Wold

Serie: Dizary

Auteur: Patrick Berkhof

Uitgeverij: Versa (15 oktober 2020)

Aantal bladzijdes: 132

Prijs: € 15,-

Zelfs de woeste golven weerhouden Jalvin er niet van om af te reizen naar de ruige havenstad van Neilpoort. Hij wil een antwoord op een prangende vraag. Maar zijn wereld wordt op zijn kop gezet als hij getuige is van meerdere berovingen. Met zijn gave kan Jalvin de verbeelding van mensen waarnemen. En daar baseert hij de schitterendste verhalen op. De rover die in de havenstad rondwaart is niet uit op het geld van zijn slachtoffers. Hij wil de bron van alle mooie vertellingen.

Jalvin en het rijm van de Wold is een novelle binnen de Dizary-serie van Patrick Berkhof. Het is een verhaal uit de begintijd van Dizary. Dit betekent dat je de eerdere delen die zijn verschenen niet per se hoeft te lezen voordat je aan Jalvin en het rijm van de Wold begint. Maar persoonlijk denk ik wel dat je dan meer plezier aan het verhaal beleeft, omdat je de wereld waarin het zich afspeelt wat beter kent. In een novelle is er namelijk niet echt veel plek voor worldbuilding.

Patrick Berkhof heeft een hele prettige, vlotte en sprookjesachtige schrijfstijl. Het is soms zelfs een beetje poëtisch. In Jalvin en het rijm van de Wold creëert hij hele mooie zinnen, die je gemakkelijk meenemen naar een andere wereld. Hier en daar zit er weleens een zin tussen die niet zo lekker loopt, maar dat is hem vergeven! Door gebruik te maken van fijne details voor de omschrijving van de personages en de omgeving komt Jalvin en het rijm van de Wold tot leven voor de lezer. Daarnaast zijn de zelfgemaakte illustraties van Patrick Berkhof bij elk hoofdstuk een fijne toevoeging!

“Bij mij eindigt geen enkel verhaal met een punt. Dat is precies wat ik aan mijn toehoorders wil meegeven. Geen enkel verhaal laat ik voor hen eindigen en daarom blijft het nog lang in hun hoofd rondhangen.” – p. 90

Jalvin en het rijm van de Wold heeft een heel erg interessant plot. Je kan merken dat Patrick Berkhof een grote fantasie heeft en die de vrije loop heeft laten gaan. Hij neemt je mee in de wereld van Jalvin, een Faun, met als beroep ‘verbeeldingsversterker’. Door alleen maar naar iemands veld te kijken kan hij de mooiste verhalen in een kwartier vertellen. Een mooie gave, waardoor er natuurlijk gevaar op de loer ligt. Ondanks dat Jalvin en het rijm van de Wold maar een kort verhaal is weet Patrick Berkhof alles mooi uit te werken, alleen ging het gevecht wel een beetje snel.

De personages in Jalvin en het rijm van de Wold zijn erg leuk om over te lezen. Het verhaal is natuurlijk geschreven vanuit Jalvins perspectief waardoor je vooral dingen over hem te weten komt. Behalve over zijn verleden, dat blijft een beetje mysterieus. Toch weet Patrick Berkhof een aardig goed beeld te creëren van wie hij is en hoe zijn karakter in elkaar zit. Ook Kobbel is een erg interessant personage en hoe verder je in het verhaal zit, hoe meer je over hem te weten komt. De rest blijft een beetje oppervlakkig, dit geldt ook een klein beetje voor de slechterik. Ik had graag wat meer over zijn motief gelezen.

Ik denk dat Jalvin en het rijm van de Wold een hele mooie aanvulling is op de bestaande Dizary-serie van Patrick Berkhof. Daarom raad ik vooral de fans aan om dit boek te gaan lezen! Want ondanks het feit dat je Jalvin en het rijm van de Wold ook best los kan lezen denk ik dat je dan toch veel minder van het verhaal geniet. Op de achterkant staat dat in dit boek de grootste onthulling van de world van Dizary tot nu toe wordt gedaan, maar als je de eerdere boeken niet hebt gelezen heb je geen idee waar het over gaat. Daarom is Jalvin en het rijm van de Wold vooral voor de Dizary-fans een onmisbaar boek!