Recensie: Ivelle (Laura Diane)

Titel: Ivelle

Auteur: Laura Diane

Uitgeverij: Clavis (26 juli 2021)

Genre: Young Adult

Aantal bladzijdes: 275

Prijs: € 18,95

Groen is angst. Blauw is verdriet. Oranje is blijdschap. In Pagdama vertelt de kleur van je ogen precies hoe je je voelt… De negentienjarige Ivelle ziet het rood van de liefde overal om zich heen. Naar háár heeft er echter nog nooit een jongen met die tint van verliefdheid gekeken. Maar als ze een jaar na hun eerste ontmoeting de charmante Renzo weer tegenkomt, neemt ze een besluit dat alles kan veranderen. Een besluit dat niet zonder risico is…

Inmiddels is Laura Diane al een gevestigde naam in de YA wereld. De kans is namelijk best wel groot dat je weleens een boek vaan haar voorbij hebt zien komen. Ze werd bekend met haar duologie Als de nacht eindigt en De morgen begint. Die ik helaas nog niet heb gelezen, maar wel heel nieuwsgierig naar ben! En een tijdje geleden verscheen alweer haar derde boek, Ivelle. Dit is een urban fantasy voor de YA doelgroep. Ik was benieuwd naar het verhaal dat Laura Diane heeft neergezet in Ivelle en ik vertel je er graag meer over in deze recensie.

Laat ik beginnen met de schrijfstijl van Laura Diane, want die was gewoonweg heerlijk. Ivelle is ten eerste heel erg vlot en toegankelijk geschreven. De zinnen en hoofdstukken zijn redelijk kort waardoor je door het boek heen vliegt. Ten tweede gebruikt Laura Diane veel details waardoor niet alleen de wereld, maar ook de personages echt tot leven komen tijdens het lezen. Het is bijna alsof je naar een film aan het kijken bent. En het belangrijkste van alles; Ivelle is verslavend geschreven. Laura Diane maakt de lezer moeiteloos nieuwsgierig naar wat er allemaal staat te gebeuren en weet de lezer te raken met prachtige passages.

“Nu ik mijn ogen niet meer kan gebruiken, is het inzicht helderder dan ooit, namelijk dat wat je ziet, maar een fractie is van wie iemand werkelijk is.” – p. 152

Laura Diane heeft met Ivelle een origineel en uniek concept uitgewerkt. Het boek neemt je mee naar Pagdama, waar iedereen kan zien hoe je, je voelt door de kleur van je ogen. Het is een concept dat ik nog niet eerder heb gezien in een YA boek en het maakte mij ontzettend nieuwsgierig. Laura Diane heeft alles tot in de puntjes uitgedacht en ze legt duidelijk uit wat de kleuren betekenen. Toch was het misschien wel handig geweest als er in Ivelle een lijstje had gestaan met de verschillende kleuren en hun betekenissen, omdat er bijvoorbeeld verschillende kleuren groen zijn die allemaal iets anders betekenen.

De synopsis van Ivelle verklapt eigenlijk bijna niks over het plot van het verhaal en hierdoor weet je niet wat je te wachten staat. Dit ontdek je echt pas tijdens het lezen van het boek en dat is leuk! Laura Diane laat de gebeurtenissen in Ivelle elkaar in een hoog tempo opvolgen. Het is hierdoor constant spannend en interessant. Daarnaast zitten er veel verborgen boodschappen in het verhaal verwerkt. Ivelle laat bijvoorbeeld zien dat je meer bent dan je aan de buitenkant kan zien.

Ivelle van Laura Diane is een spannende, interessante en vlotte Urban Fantasy binnen het YA genre. Je wordt moeiteloos meegenomen naar Pagdama waar iedereen kan zien hoe je, je voelt door de kleur van je ogen. Het verhaal is ontzettend uniek, origineel en verrassend. Doordat Laura Diane veel details gebruikt, komen de personages en de wereld gemakkelijk tot leven voor de lezer. En tot slot vind je in Ivelle ook nog prachtige boodschappen die de lezer aanzetten tot nadenken!