Recensie: Iskari – De laatste Namsara (Kristen Ciccarelli)

Auteur: Kristen Ciccarelli

Serie: Iskari (1)

Uitgeverij: Blossom Books (4 oktober 2017)

Genre: Fantasy, Young Adult

Aantal bladzijdes: 384

Prijs: € 19,50

Asha is niet alleen de dochter van de koning van Firgaard, maar ook de Iskari; de meest gevreesde drakendoder van het land. Dit kan haar echter niet redden van wat haar thuis te wachten staat: een gedwongen huwelijk met de meedogenloze, vreselijke commandant van haar vaders leger. Er is één uitweg: Asha kan haar vrijheid terugkopen in ruil voor de kop van Kozu, de gevaarlijkste draak van Firgaard –en ook de draak die verantwoordelijk was voor de totale verwoesting van haar stad.

Tijdens de jacht ontrafelt Asha een eeuwenoud geheim over het lot van de Iskari en de laatste Namsara. Met hulp van een stiekeme vriend – de slavenjongen Torwin, die toebehoort aan de familie van haar verloofde – moet Asha achter de waarheid zien te komen, ook al zet ze daarbij haar leven en dat van Torwin op het spel.

Iskari – De laatste Namsara  van Kristen Ciccerlli is een prachtige hardcover en het mooiste is dat er bij de eerste uitgave ook nog een poster omheen zit! Mijn complimenten aan de kunstenaar, Elsa Kroese. Wat een prachtige en gedetailleerde illustratie heeft zij gemaakt van Asha en de draak! Het verhaal komt hierdoor echt tot leven voor de lezer, je hebt namelijk direct een beeld van het hoofdpersonage en van de draken.

Iskari – De laatste Namsara bevat geen lange inleiding met introducties. Het verhaal is spannend vanaf de allereerste letter! Asha neemt het vrijwel meteen op tegen een draak die zij zelf heeft opgeroepen. De draak is afgekomen op het oude verhaal dat zij vertelde, daar zijn draken namelijk gek op. Deze oude verhalen worden tussen de hoofdstukken door aan de lezer gepresenteerd en geven het boek een extra dimensie.

“Hij torende boven Asha uit, drie keer zo groot als een paard, en sloeg met zijn gevorkte staart terwijl zijn spleetogen zich richtten op het meisje dat hem had opgeroepen. Het meisje dat hem in de val had gelokt met een verhaal.” – p. 5/6

Ik denk dat Asha echt wel het sterkste vrouwelijke hoofdpersonage is waar ik tot nu toe over heb gelezen! Wat een geweldige vrouw, ze heeft gewoon erg veel kracht en pit in zich! Ze komt voor haarzelf op, laat zich zeker niet kennen, staat altijd weer op en bepaalt uiteindelijk haar eigen lot. Je leert haar langzaam kennen door wat zij allemaal heeft meegemaakt in het verleden, ze heeft het namelijk niet altijd makkelijk gehad. Je bouwt hierdoor vrij snel een band met haar op en begrijpt haar keuzes. Daarnaast ondergaat Asha een zeer grote ontwikkeling. Ze worstelt met de waarheid en je ziet haar langzaam verander van een volgzame dochter naar een vrouw die doet wat zij zelf goed acht. Asha zal zeker een groot voorbeeld zijn voor vele meisjes die Iskari – De laatste Namsara lezen.

Kristen Ciccarelli heeft een toegankelijke, vlotte schrijfstijl en gooit er af en toe een beetje humor doorheen. Het verhaal leest hierdoor erg lekker en snel weg (het boek was al in drie dagen uit!). Ze schrijft ook heel erg visueel, waardoor de wereld van Asha tot leven komt. Kristen Ciccarelli neemt je mee door de straten van Firgaard, je gaat mee op jacht in de bossen en schuilt in grotten. Ze beschrijft alles tot in details waardoor je zeker het idee hebt dat je een onderdeel bent van Iskari – De laatste Namsara, een soort van toeschouwer die vanuit de coulisse meekijkt.

“‘Niets. Eigenlijk heeft Jarek het meest gezegd. Of geschreeuwd, om precies te zijn – tegen zijn slaaf. Die je trouwens heeft opgevangen. Anders stonden we nu misschien nog steeds je hersenen van de tegels te schrapen.'” – p. 63/64

Ik moet jullie ook even eerlijk bekennen dat ik een paar traantjes heb weggepinkt tijdens het lezen van Iskari – De laatste Namsara. En ik weet ook zeker dat de meeste van jullie het niet droog zullen gaan houden! Dit is zeker wel één van de dingen die het boek zo goed maakt (ondanks een aantal clichés in het verhaal), het roept namelijk zoveel verschillende emoties op bij de lezer! Verdriet, trots, liefde, vertrouwen, vriendschap.. dit boek heeft het allemaal. Laten we ook even de grote dosis actie niet vergeten in dit verhaal. Die actie zorgt ervoor dat je maar door blijft lezen!

Iskari – De laatste Namsara eindigt heel mooi, zonder een grote cliffhanger en toch verlang je naar het volgende deel van de serie. Je bent benieuwd naar wat er nog meer staat te gebeuren in Firgaard! Helaas zullen we daar nog even op moeten wachten, maar dat is het dubbel en dwars waard. Iskari – De laatste Namsara bevat een adembenemende wereld vol met draken, sterke personages, emoties en intriges. Een boek waarvan je maar geen genoeg kan krijgen en waar ik nog uren over door kan praten!

2 thoughts on “Recensie: Iskari – De laatste Namsara (Kristen Ciccarelli)