Recensie: Inferno (Julie Kagawa)

Titel: Inferno

Serie: Talon Saga (5)

Auteur: Julie Kagawa

Uitgeverij: HarperCollins (15 mei 2018)

Aantal bladzijdes: 384

Prijs: €15,-

Ember heeft ontdekt dat de Oudste Draak, de leider van de wrede drakenorganisatie Talon, maar op één ding uit is: heerschappij over de wereld. Nu de Orde van St.-Joris is vernietigd, staan zij, Riley en Garret er alleen voor. Er is nog een heel kleine kans om de wereld te redden. Daarvoor moet het drietal afreizen naar een plek diep in het Amazonewoud, waar ze op zoek gaan naar een geheimzinnige figuur die de sleutel in handen zou hebben om Talon tegen te houden. Als Ember en haar vrienden de reis tenminste overleven.

Maar de tijd dringt, want Talon is bezig een enorm leger van drakenklonen te verzamelen voor een laatste, allesbeslissende slag. En als ze winnen, zal de wereld in brand staan. Verraad, opoffering en liefde. Alles komt samen in de epische finale van de Talon Saga.

Inferno is alweer het vijfde en laatste deel van de Talon Saga, geschreven door Julie Kagawa. De Talon Saga is gebaseerd op het idee dat draken onder de mensen leven en daardoor ben ik van deze serie gaan houden. Het is een heerlijk verfrissend onderwerp, waar ik nog niet eerder boeken over ben tegengekomen. Buiten dat om ben ik gewoon gek op verhalen over draken!

Het verhaal in Inferno wordt wederom uit vier verschillende perspectieven verteld, namelijk uit die van Ember, Garret, Riley en Dante. Omdat je vanuit zoveel verschillende perspectieve leest, zit je steeds op het puntje van je stoel omdat je elk verhaal verder wilt lezen. Deze afwisseling doet het verhaal in Inferno dan ook erg goed en geeft er diepgang aan. Mede omdat je ieder personage op deze manier beter leert kennen! Daarnaast heeft Julie Kagawa een vlotte schrijfstijl en speelt Inferno zich als een film voor de ogen van de lezer af. En af en toe lijkt het net alsof de draken in je kamer staan door de levendige beschrijvingen.

“Een diepe grom liet de grond onder mijn voeten beven. Met bonzend hart keek ik op en zag een donkergroene, vijftien meter lange draak aan komen sluipen en tussen de palen van het vernielde hek tot stilstand komen. Hij ademde zwaar, en uit talloze kogelwonden stroomde bloed over zijn schubben omlaag en drupte op de grond.” – p. 186

Julie Kagawa weet een mooie spanningsboog op te bouwen in Inferno. Ze begint het verhaal vrij langzaam en het zit niet meteen boordevol met actie. Na ongeveer een vierde van het verhaal wordt het wel echt spannend en zitten er voldoende scènes in waar de actie vanaf spat. De oorlog breekt eindelijk los en de vraag is wie deze epische strijd gaat winnen. Is het Talon? Zijn het de rebellen? Of is het toch de Orde? Julie Kagawa bouwt het plot mooi op naar de uiteindelijke climax van de Talon Saga!

Naast alle actie, strijd en oorlog heeft Julie Kagawa een beetje romantiek in Inferno verwerkt. In dit boek komt er eindelijk een einde aan de liefdesdriehoek tussen Ember, Garret en Riley. Wie de gelukkige is ga ik natuurlijk niet aan jullie vertellen, maar ik ben er in ieder geval erg tevreden mee! Helaas betekent dit natuurlijk wel echt het einde van de Talon Saga.

Kortom, Inferno van Julie Kagawa is een indrukwekkend einde van een prachtige serie. Heb jij de eerdere delen van de Talon Saga gelezen? Dan kan dit deel zeker niet ontbreken en MOET je hem gaan lezen. Alles valt op zijn plek en Julie Kagawa brengt alles tot een mooi einde.