Recensie: In een ander leven (Josie Silver)

Titel: In een ander leven

Auteur: Josie Silver

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff (10 november 2020)

Genre: Roman

Aantal bladzijdes: 448

Prijs: € 20,99

Als Lydia op haar verjaardag haar verloofde Freddie verliest bij een tragisch auto-ongeluk, weet ze zeker dat ze nooit meer zal kunnen liefhebben. Alles wat ze wil is zich binnenshuis verstoppen en huilen totdat haar ogen eruit vallen. Maar Lydia weet dat Freddie zou willen dat ze doorgaat, dus pakt ze op aanraden van beste vriend Jonah en zus Elle het leven weer op. Dan gebeurt er iets ongelooflijks waardoor Lydia een kans krijgt haar oude leven met Freddie terug te krijgen. Maar wat als er iemand in haar nieuwe leven is die wil dat ze blijft?

Josie Silver is voor mij geen onbekende schrijfster. Ik las namelijk een tijdje geleden Een dag in december (jeetje, is dat alweer meer dan twee jaar geleden?!) en dat vond ik een geweldig verhaal. Een ideaal boek om met de feestdagen te lezen. De recensie lees je HIER. Toen ik zag dat er een nieuwe roman van Josie Silver zou verschijnen wist ik dat ik die moest lezen. Maar kan In een ander leven wel aan mijn hoge verwachtingen voldoen? Ik vertel het je in deze recensie.

Na het lezen van de synopsis van In een ander leven dacht ik; dit wordt een heerlijk feelgood boek! Maar al snel moest ik dit een beeld toch een beetje bijschaven. Josie Silver heeft namelijk gekozen voor een erg zwaar en heftig onderwerp in In een ander leven. Het is dan ook veel meer een roman dan Een dag in december en niet met elkaar vergelijkbaar. Verwacht dus zeker niet eenzelfde soort verhaal, want dat is het zeker niet. In In een ander leven neemt Josie Silver je mee in een ontzettend verdrietig verhaal dat zich langzaam ontwikkelt in iets moois.

Het is zeker een compliment waard hoe Josie Silver Lydia en haar verdriet weet neer te zetten in In een ander leven. Na het verlies van haar man Freddie is ze gebroken en met vallen en opstaan weet ze haar hart beetje bij beetje te lijmen. Dit gaat langzaam, maar is hierdoor des te realistischer. In het echte leven ben je ook niet binnen een mum van tijd over het verlies van je grote liefde heen. Ik denk dat het daardoor ook een erg herkenbaar verhaal is voor mensen die hetzelfde meemaken als Lydia. In een ander leven zal ze het gevoel geven dat ze er niet alleen voor staan.

Toch maakt dit het verhaal in In een ander leven jammer genoeg ook langdradig en op sommige momenten een beetje saai. Josie Silver zorgt er niet voor dat je het boek constant wil oppakken om verder te lezen. Terwijl je wel meegenomen wordt naar een andere wereld waarin Lydia en Freddie wel samen kunnen zijn. Dit element in In een ander leven is magisch en hartverwarmend. Je gunt het Lydia zo erg! Helaas is dit niet genoeg om het boek echt verslavend te maken. Al beschrijft Josie Silver alles op een hele mooie manier. Het is moeilijk om af en toe geen traantje te laten.

Dus verwacht je net zo een feelgood verhaal als in Een dag in december? Dan moet ik je helaas teleurstellen, want In een ander leven is echt een heel ander soort verhaal. Het is veel zwaarder en erg verdrietig, maar toch ook hoopvol en hartverwarmend. Josie Silver neemt je mee in het verdriet van Lydia waar ze langzaam uit probeert te komen. Dit is erg realistisch beschreven waardoor het verhaal af en toe wel een beetje langdradig is. Ga je In een ander leven lezen? Zet dan wel alvast de zakdoekjes klaar, want die heb je zeker nodig tijdens het lezen!