Recensie: Ik zie je in Cockleberry Bay (Nicola May)

Serie: Cockleberry Bay (2)

Auteur: Nicola May

Uitgeverij: Zomer & Keuning (26 mei 2020)

Genre: Feelgood, roman

Aantal bladzijdes: 333

Prijs: €17,99

Rosa heeft alles wat haar hartje ooit begeerde. Ze runt een eigen winkeltje en heeft de liefde leren kennen. Maar liefde kent ups en downs, en dat ontdekt ook Rosa al snel. Ze heeft reden om te geloven dat haar man een affaire heeft en gaat daar bijna aan onderdoor. Het is hoog tijd om zichzelf bij elkaar te rapen en minder afhankelijk te worden van een man, en vooral om zich niet te laten meeslepen door angst en jaloezie.

Het winkeltje in Cockleberry Bay van Nicola May is echt de ultieme Feelgood voor de aankomende zomer! Gelukkig hoefden we na dit boek nog geen afscheid te nemen van Rosa en Josh, want ze zijn nu weer terug in Ik zie je in Cockleberry Bay. Dit keer zijn er iets meer perspectiefwisselingen, maar dat maakt het juist wel weer leuk! Je komt er namelijk ook een beetje achter wat anderen denken. En wat super leuk is; je leest zelfs een hoofdstuk vanuit Hot (Dog)!

De eerste 100 pagina’s van Ik zie je in Cockleberry Bay zijn een beetje saai. Dit komt omdat er eigenlijk niks gebeurd en Nicola May alles uit Het winkeltje in Cockleberry Bay herhaald. Natuurlijk erg handig als je het eerste deel niet hebt gelezen en hierdoor kan je Ik zie je in Cockleberry Bay in principe ook prima los lezen. Maar voor iedereen die de hele serie gaat lezen is het wel erg veel herhaling en dat is toch jammer, want hierdoor raak je een beetje uit het verhaal.

“Dapper zijn wil bovendien niet zeggen dat je geen angst meer voelt. Dapper zijn is ondanks je angst toch doorzetten.” – p. 199

Voor mijn gevoel waren de hoofdpersonages, vooral Rosa en Josh, in Ik zie je in Cockleberry Bay heel anders dan in Het winkeltje in Cockleberry Bay. Alsof het totaal andere personages waren. Dit is niet erg als je het boek los leest van het voorgaande deel, maar als serielezer vond ik het beetje vreemd en hun personages voelden toch iets afstandelijker aan. Nicola May probeerde vooral de karakterontwikkeling van Rosa hiermee naar voren te brengen. Ik denk dat dit iets subtieler beschreven had moeten worden om het verhaal echt tot zijn recht te laten komen in combinatie met het eerste boek.

Het bovenstaande neemt zeker niet weg dat ik ook gewoon lekker genoten heb van Ik zie je in Cockleberry. Het verhaal leest weer heerlijk weg door de fijne en vlotte schrijfstijl van Nicola May. Na de eerste 100 pagina’s laat ze onnodige details links liggen en komt er lekker veel drama in het verhaal voor. Je wordt namelijk van het ene drama in het andere drama gegooid en je bent nieuwsgierig naar hoe alles af gaat lopen. Daarnaast leert Rosa erg veel mooie levenslessen in Ik zie je in Cockleberry Bay en ik weet zeker dat die lessen de lezer ook bij zullen blijven. En laten we de humor niet vergeten! Je ligt weer regelmatig in een deuk tijdens het lezen.

Kortom, Ik zie je in Cockleberry Bay van Nicola May is zeker een fijne Feelgood om lekker mee op vakantie te nemen en even tussendoor te lezen. Rosa ondergaat een prachtige karakterontwikkeling en het einde van het boek kwam alweer veel te snel. Maar er is goed nieuws, want op 7 julie verschijnt het derde (en tevens laatste) deel in de Cockleberry Bay-serie van Nicola May: Een nieuwe kans in Cockleberry Bay.

Deze recensie is onderdeel van de Cockleberry Bay-blogtour, georganiseerd door Zomer & Keuning! Eerder heb je al recensies kunnen lezen bij Reviews & Roses, Lezend Leven, Books, Beers and Beyond, The Book Dragon’s Nook, Koukleum en Bookstamel. En de komende dagen verschijnen er nog recensies bij JudithBlogtSolo, BookAddictNL en Perfecte Buren. Ik hoop dat jullie van alle recensies genieten. Je kan HIER alles terug zien!