Recensie: Ik zie, ik zie (Ellie Marney)

Titel: Ik zie, ik zie

Auteur: Ellie Marney

Uitgeverij: De Fontein (8 juni 2021)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 416

Prijs: € 18,99

1982. De 18-jarige Emma en Travis worden door de FBI benaderd om jonge seriemoordenaars in de gevangenis te interviewen. De FBI hoopt dat zij door hun jonge leeftijd nieuwe informatie loskrijgen in deze cold cases. Algauw worden ze echter opgeschrikt door nieuwe moorden: iemand heeft het op tieners gemunt. De tijd dringt en de enige die hen kan helpen is de beruchte seriemoordenaar Simon Gutmansson. Deze 19-jarige meestermanipulator heeft zijn oog op Emma laten vallen. Welk spel speelt hij met haar? En wat weet Simon over de moordenaar die actief is?

Ellie Marney heeft al ontzettend veel crime boeken op haar naam staan, maar in Nederland is ze nog niet zo heel erg bekend. Ik zie, ik zie is namelijk pas het eerste boek van haar dat naar het Nederlands is vertaald. Het is een Young Adult thriller die vergeleken wordt met Mindhunter en The Silence of the Lambs. Dat belooft natuurlijk veel goeds en ik ben benieuwd of ik tijden het lezen van Ik zie, ik zie op het puntje van mijn stoel zit door de spanning.

De schrijfstijl van Ellie Marney is heel fijn, vlot, spannend en beeldend. Het verhaal in Ik zie, ik zie komt tot leven en het speelt zich als een film voor je ogen af. Dit komt door de vele, soms zelfs gruwelijke, details die Ellie Marney gebruikt. Hierdoor zit je aan Ik zie, ik zie gekluisterd en laat het boek je niet meer los. Wel mist het verhaal in het begin een klein beetje spanning, maar dit wordt verderop in het boek ruimschoots goedgemaakt. Geloof me, Ik zie, ik zie blijft je achtervolgen en door je hoofd rond spoken (zelfs als het boek al uit is)!

“Haar hele lichaam huivert, in de greep van twee tegengestelde, onverenigbare verlangens.” – p. 366

Ik zie, ik zie van Ellie Marney is officieel een Young Adult boek, maar zou ook voor een gewone thriller door kunnen gaan. Sommige beschrijvingen zijn namelijk best gruwelijk en doen niet onder voor de beschrijvingen in een thriller voor volwassenen. Daar moet je dus wel een beetje van houden en tegen kunnen. Ik zie, ik zie is zeker niet een boek voor lezers met een zwakke maag, de rillingen lopen soms echt over je rug. Dit maakte het boek voor mij juist geweldig. Hoe gruwelijker, hoe beter! Hiermee onderscheidt Ellie Marney zich met Ik zie, ik zie ook van andere Young Adult boeken in dit genre!

Ellie Marney geeft steeds kleine puzzelstukjes aan de lezer in Ik zie, ik zie. Als je een goede speurneus bent kan je het plot wel een beetje ontrafelen en zal het dus niet voor iedereen even verrassend zijn (maar voor de YA doelgroep is het precies goed). Toch zit het plot hartstikke goed in elkaar en heeft Ellie Marney interessante personages neergezet in Ik zie, ik zie. Ze spreken tot de verbeelding en je wil graag meer over ze weten. Van het begin tot het einde zit je vol met vragen!

Kortom, Ellie Marney heeft met Ik zie, ik zie een bloedstollend spannende en gruwelijke Young Adult thriller neergezet. Het verhaal moet even op gang komen, maar als het hek eenmaal van de dam is kan je niet meer stoppen met lezen. Het plot zit goed in elkaar, de schrijfstijl van Ellie Marney is vlot en aan interessante personages geen gebrek. De kans is groot dat Ik zie, ik zie je voorlopig nog wel in je nachtmerries zal achtervolgen.