Recensie: Ik ben écht niet bang (Rick Meijer)

Auteur: Rick Meijer

Illustrator: Esther Malaparte

Uitgeverij: Volt (26 september 2019)

Genre: Kinderboek, prentenboek

Aantal bladzijdes: 32

Prijs: € 14,95

Lana ziet het spookhuis dichterbij komen. Nog maar een paar stappen tot… Opeens wordt alles donker. Wat gebeurt er allemaal? En waar komen haar klasgenoten Jasmijn en Saar plotseling vandaan? Langzaam kruipt het kippenvel over Lana’s armen heen. Dan gaan de deuren open…

Durf jij mee het spookhuis in? Maar pas op! Niets is wat het lijkt, als je door Lana’s ogen kijkt.

Rick Meijer heeft een prachtig, spannend en aandoenlijk verhaal opgeschreven in Ik ben écht niet bang. Hij laat namelijk aan kinderen zien dat het echt mogelijk is om je angsten te overwinnen. Zolang je er maar anders naar kijkt. Niet alles is altijd eng, ook al lijkt dat op het eerste gezicht misschien wel een beetje zo te zijn. Dit prentenboek is dan ook zeker aan aanrader voor kinderen, die af en toe een beetje bang zijn. Ik ben écht niet bang zal ze een hart onder de riem steken!

De prachtige cover van Ik ben écht niet bang geeft alvast een voorproefje van de prachtige illustraties die je in het boek gaat vinden. Esther Malaparte heeft echt van iedere pagina een klein kunstwerkje gemaakt en weet de lezer te betoveren! De illustraties zitten vol met details, er is dus ontzettend veel te zien en ze vertellen echt een verhaal. De illustraties vullen de tekst van Rick Meijer dan ook ontzettend goed aan en het is zeker een feestje om dit boek te lezen en bekijken!

De illustraties van Esther Malaparte in Ik ben écht niet bang bevatten warme, donkere kleuren. Hiermee wordt er erg veel sfeer in het verhaal aangebracht. Aan de ene kant is het spannend en een beetje eng, maar aan de andere kant bieden de kleuren warmte en geborgenheid. Het past perfect bij het verhaal dat Rick Meijer en Esther Malaparte willen overbrengen in Ik ben écht niet bang.

Rick Meijer heeft een ontzettend fijne en prachtige schrijfstijl. Het zijn steeds korte rijmpjes van 4 zinnen en dat maakt het verhaaltje zo bijzonder. Want ondanks dat Ik ben écht niet bang best een beetje spannend is, weet Rick Meijer er hierdoor toch een beetje luchtigheid in het verhaal te brengen. Daarnaast weet hij van iets engs toch iets heel moois te maken en laat hij zien dat je echt niet bang hoeft te zijn!

Kortom, Ik ben écht niet bang van Rick Meijer is een prachtig prentenboek om samen te lezen. Je wandelt samen met Lana, Jasmijn en Saar door een spookhuis. Natuurlijk is dit ontzettend spannend, maar niks is wat het lijkt. Niet alles is eng, want als je er met andere ogen naar kijkt kan het zomaar iets moois en leuks zijn! Een prachtige boodschap, die je kindje niet meer gaat vergeten.