Recensie: Huis van Aarde & Bloed (Sarah J. Maas)

Serie: Crescent City (1)

Auteur: Sarah J. Maas

Uitgeverij: Boekerij (3 maart 2020)

Genre: Fantasy, Roman

Aantal bladzijdes: 936

Prijs: € 22,99

Crescent City is een bruisende, moderne stad waar mensen en magische wezens op gespannen voet met elkaar samenleven. De stad strekt zich uit in zeven districten, van het knusse stadshart en chique woonwijken, tot duistere uithoeken en de beruchte markt waar van alles te koop is, van vers vlees tot smokkelwaar.

In de stad maken vier huizen de dienst uit. Bryce Quinlan – half mens, half Fae – behoort tot het huis van aarde & bloed, net als alle andere mensen, dieren, heksen en Fae. Samen met haar vrienden geniet ze volop van alles wat Crescent City te bieden heeft. Maar als de stad wordt getroffen door een wrede moord, komt er abrupt een einde aan haar zorgeloze leven. Bryce krijgt de opdracht de dader te ontmaskeren, samen met de beruchte huurmoordenaar Hunt Athalar. Maar hun verwoede poging het mysterie op te lossen, zet meer in beweging dan ze lief is.

Zoals jullie misschien wel weten is de ACOTAR-serie één van mijn favoriete boekenseries ooit. Toen ik hoorde dat er Sarah J. Maas een fantasy boek voor volwassenen ging schrijven was ik al meteen ontzettend nieuwsgierig naar het eerste deel van de Crescent City-serie. Ik heb hoge verwachtingen van Huis van Aarde & Bloed, maar weet Sarah J. Maas deze ook uit te laten komen?

Als je begint met het lezen van Huis van Aarde & Bloed neemt Sarah J. Maas je mee in een hele nieuwe wereld. Ze weet deze ontzettend goed op te bouwen; de wereld heeft een verleden, de personages hebben een verleden en Sarah J. Maas gebruikt veel details om alles te beschrijven. Het nadeel hiervan is dat het wel erg langdradig wordt. Zeker de eerste 200 bladzijden. Als er dan wel iets schokkends of spannends gebeurd, wordt daar maar heel kort bij stil gestaan en dan gaat de opbouw weer verder. Zo kabbelt het verhaal grotendeels voort.

Het hoofdpersonage van Huis van Aarde & Bloed is de half Fae, half mens;  Bryce Quinlan. Een tijdje vond ik haar niet zo heel erg leuk. Ze was egoïstisch, vervelend, dacht niet aan de gevoelens van anderen en deed alleen maar waar ze zelf zin in had, MAAR dit wordt beter! Bryce maakt een ontzettend mooie ontwikkeling door naar het einde van het boek. Sarah J. Maas maakte het karakter van Bryce hierdoor zoveel sympathieker. Ik wou dat ze dit eerder had gedaan, dan was het verhaal zoveel leuker geweest om te lezen!

“Hij zat haar alleen maar aan te staren, met die rauwe openheid. Intiemer dan welke aanraking van zijn lippen op haar hals dan ook. Alsof hij alles kon zien wat zij was en was geweest en wellicht nog zou worden.”

Huis van Aarde & Bloed wordt niet alleen uit het perspectief van Bryce verteld, maar ook uit die van bijvoorbeeld Hunt en Ruhn. Zij zijn beide intrigerende personages met een indrukwekkend verleden die goed wordt uitgewerkt. Ik keek ook echt uit naar de stukjes die vanuit hen werden verteld, omdat ik ze interessanter vond dan Bryce in de eerste helft van het boek. Voor een volwassen fantasy vond ik Huis van Aarde & Bloed wel een beetje tam. Er wordt wel veel gescholden, maar er hadden echt wel iets meer steamy scènes in gemogen!

De laatste 300 bladzijden van Huis van Aarde & Bloed is precies wat je van Sarah J. Maas verwacht; spannend, intrigerend, sexy, verrassend en schokkend. Ze slaat je met de ene na de andere plottwist om de oren en weet het boek hiermee te redden. Ik heb echt genoten en zat op het puntje van mijn stoel tijdens het lezen. Ik kon niet meer stoppen (daar ging mijn nachtrust!!) En Sarah J. Maas zorgde er zelfs regelmatig voor de ik een aantal traantjes voelde prikken en er zelfs een paar hebt weggepinkt. Hunt & Bryce hebben mijn hart gestolen en de epiloog heeft me zo ontzettend nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg.

Huis van Aarde & Bloed had een erg moeilijke start. Het was langdradig, het hoofdpersonage was in het begin niet zo sympathiek en het boek had best 350 pagina’s korter gemogen. Maar Sarah J. Maas weet zich te herpakken naar het einde toe en ik kan je vertellen dat het de moeite waard is om door te zetten, want dan weet ik zeker dat je Bryce, Hunt, Ruhn en de rest in je hart zal sluiten!