Recensie: Huid tegen huid (Anja Feliers)

Serie: Caro Westerhof (2)

Auteur: Anja Feliers

Uitgeverij: Van Halewyck (15 juni 2020)

Genre: Thriller, Paranormaal

Aantal bladzijdes: 335

Prijs: €22,-

Caro Westerhof is een jonge alleenstaande vrouw die na de dood van haar man Cas alles doet om haar leven en dat van hun twee dochtertjes weer op de rails te krijgen. Ze kan nog steeds contact leggen met Cas, over de dood heen, en dat maakt haar pijn een stuk draaglijker.
Wanneer Caro op een avond een wandeling maakt, ontdekt ze tussen de bomen de schimmen van een jonge vrouw en een baby. Ze begrijpt eerst niet wat ze ziet en wat de verschijningen betekenen, maar de stemmen in haar hoofd dringen aan en laten haar niet los.
Wie zijn deze verschijningen? Waarom zwerven zij rond in dit bos? En belangrijker nog: waarom tonen zij zich aan Caro? Caro beseft dat ze haar gave om contact te leggen met de doden niet zomaar kan negeren. Maar zonder dat ze het weet, zet ze iets in werking dat niet meer te stoppen is.

Vorig jaar las ik Wat hij mij zei van Anja Feliers, het eerste deel in de thriller-serie over Caro Westerhof. Het paranormale tintje wist meteen mijn aandacht te trekken, het intrigeerde mij. Ik ben dan ook groot fan van Wat hij mij zei. Je leest de recensie hier. Nu mocht ik dan eindelijk het vervolg, Huid tegen huid, gaan lezen! Ik heb hoge verwachtingen, maar zal Anja Feliers daar aan voldoen?

Waar het in het vorige deel nog vooral ging om Caro is dat in Huid tegen huid toch een beetje anders. Dit komt omdat Anja Feliers het boek heeft opgedeeld in 3 verschillende delen. In het eerste deel volgen we Caro, ongeveer een half jaar na de gebeurtenissen in Wat hij mij zei. Haar paranormale gave is zich aan het ontwikkelen en Anja Feliers gaat hier dan ook een stuk dieper op in. Door de gedetailleerde beschrijving is het voor de lezer duidelijk wat Caro meemaakt en hoe zij zich hierdoor voelt.

“Ik zuchtte diep en zette me schrap. Ik wist dat de beelden me opnieuw zouden overspoelen, maar dat wilde ik ook. Ik was ervan overtuigd dat dit alles gebeurde met een reden. Ik moest alleen ontdekken wat die was.” – p. 57

In het tweede deel van Huid tegen huid lezen we wat er vooraf ging aan de dood van Romi. Dit verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld en hierdoor zijn er ook verschillende verdachten. Anja Feliers weet veel verwarring te zaaien, en geeft een duidelijk beeld van de personages. Omdat Caro deze personages niet kent, komt ze in dit gedeelte van Huid tegen huid niet voor. In het derde deel komen de verhaallijnen van deel 1 en 2 samen. Met nog een aantal spannende wendingen wordt er toegewerkt naar de onthulling!

Net als bij Wat hij mij zei kruipt de spanning tijdens het lezen van Huid tegen huid onder (ja, ja) je huid. Dit is vooral het geval bij het eerste en het derde deel. Het tweede deel laat meer het ‘waarom’ zien en wat er allemaal aan vooraf is gegaan. Anja Feliers weet het verhaal hierdoor wel lange tijd mysterieus te houden, maar ze helpt de lezer ook om het plot zelf een beetje uit te pluizen. Het zit in ieder geval erg goed in elkaar en alles houdt verband met elkaar.

Op het einde van Huid tegen huid heeft Anja Feliers nog wel een verrassing (of eigenlijk meerdere) voor de lezer in petto. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het vervolg, want er gebeurt nog net even snel iets waardoor je hart een slag overslaat. Huid tegen huid is een mooi vervolg op Wat hij mij zei. Het bevat spanning, paranormaliteit, drama en mysterie!