Recensie: Hof van Zilveren Vlammen (Sarah J. Maas)

Serie: Hof van Doorns en Rozen (4)

Auteur: Sarah J. Maas

Uitgeverij: Best of YA (18 juni 2020)

Genre: Fantasy

Aantal bladzijdes: 624

Prijs: € 22,99

Nesta Archeron is trots, snel boos en niet zo vergevingsgezind. Sinds ze tegen haar wil Hoge Fae is geworden heeft ze moeite om haar plaats in het vreemde en dodelijke Nachthof te vinden. Maar erger dan dat is dat ze de verschrikkingen van de oorlog met Hybern niet kan vergeten.

De enige persoon die haar woede meer dan wie dan ook aanwakkert is Cassian. Maar dat is niet het enige wat hij in haar aanwakkert. Het vuur tussen hen valt niet te ontkennen en al helemaal niet als ze opeens gedwongen op elkaar aangewezen zijn.

Als de dreiging van oorlog opnieuw haar schaduw over het land werpt, zullen Nesta en Cassian de strijd met zichzelf en hun vijanden aan moeten gaan als ze de fragiele vrede willen bewaren. Maar het ultieme gevaar is hun zoektocht naar acceptatie – en genezing – in elkaars armen.

YES! Eindelijk een nieuw boek in de Hof van Doorns en Rozen-serie van Sarah J. Maas. Hier heb ik (en velen met mij) onwijs lang op gewacht. Hof van Ijs en Sterren was leuk om te lezen, maar gaf toch niet de voldoening van een volwaardig boek! Nu is hier dan eindelijk Hof van Zilveren Vlammen. Dit keer geen verhaal over Feyre en Rhysand, maar over Nesta en Cassian. Ik ben benieuwd of dit verhaal mij net zo weet te raken als de eerdere boeken.

Misschien is Nesta niet jouw meest favoriete personage in de Hof van Doorns en Rozen-serie en daar kan ik mij helemaal iets bij voorstellen (want daar had ik zelf ook last van). Maar ik weet bijna 100% zeker dat Hof van Zilveren Vlammen jouw gedachten gaat veranderen. In dit boek leer je Nesta namelijk kennen. Je leest het verhaal vooral vanuit haar perspectief en komt al snel achter haar gedachtes, angsten en trots. Maar tegelijkertijd zie je haar strijdvaardigheid, doorzettingsvermogen en liefde. Ze neemt je mee in haar gevoel en verovert al snel een plekje in je hart!

“Er lag kracht in haar ene hand. De dood hield haar vast bij haar andere hand.”

Sarah J. Maas zorgt ervoor dat Nesta een prachtige ontwikkeling ondergaat in Hof van Zilveren Vlammen. Van een boos, verdrietig en zielig hoopje ellende verandert zij in een krachtige Feniks. Ze rijst op uit haar as. Dit doet zij niet alleen. Ze krijgt hulp van Cassian! Af en toe lees je ook stukjes vanuit zijn perspectief en hierdoor komt hun vurige band voor de lezer nog meer tot leven. Rode oortjes gegarandeerd. Daarnaast is er in Hof van Zilveren Vlammen ruimte voor nieuwe, frisse personages. Ieder met een eigen verhaal en hierdoor geeft Sarah J. Maas het boek zoveel diepgang. Want Nesta heeft ook hen nodig!

Hof van Zilveren Vlammen draait natuurlijk niet alleen maar om de personages, want zoals we gewend zijn van Sarah J. Maas ligt er een slechterik op de loer. En ondanks dat we de wereld al uit de vorige boeken kennen is er in Hof van Zilveren Vlammen toch nog genoeg ruimte voor meer worldbuilding. Er liggen namelijk nog veel meer geheimen en schatten verborgen in de wereld van de Elfiden en Hoge Fae. Niks is wat het lijkt en Sarah J. Maas laat alles gemakkelijk tot leven komen met haar betoverende schrijfstijl.

Het lezen van Hof van Zilveren Vlammen voelt als thuiskomen. Het verhaal is heftig, vurig, verslavend, emotioneel, hartverwarmend en intrigerend. De personages uit de eerdere boeken komen regelmatig voorbij, maar Nesta en Cassian zullen met hun verhaal zeker je hart veroveren. Net als de nieuwe personages die geïntroduceerd worden! Hof van zilveren Vlammen wordt mooi afgesloten, al gooit Sarah J. Maas natuurlijk wel alvast een aantal lijntjes uit voor de volgende boeken. Ik ben nu al zo benieuwd!