Recensie: Hoe dan ook (Kara McDowell)

Titel: Hoe dan ook

Auteur: Kara McDowell

Uitgeverij: Moon (9 november 2020)

Genre: Young Adult, Contemporary

Aantal bladzijdes: 320

Op het moment dat Paige bijna ontploft van de keuzestress, grijpt het lot in. Paige glijdt uit op een gladde supermarktvloer en vanaf dat moment leidt ze twee parallelle levens. In het ene vertrekt ze naar New York, een stad waar ze verliefd op wordt… en waar ze valt voor de charmes van haar persoonlijke stadsgids. Het andere leidt naar de bergen waar Paige eindelijk een kans lijkt te hebben bij Fitz… tot haar angsten alles dreigen te verpesten.

Voordat Paige haar happy ending kan beleven, moet ze haar angsten zien te accepteren én overwinnen. En ze zal moeten inzien dat je niet perfect hoeft te zijn om liefde te verdienen.

Toen ik de cover van Hoe dan ook van Kara McDowell voorbij zag komen wist ik meteen dat ik dit boek rond Kerstmis wilde lezen. I am a sucker for romantische verhalen in de kerstsfeer! Even lekker niet te veel nadenken en gewoon genieten van een fijn verhaal. Voor mij zat er helaas 1 element in waardoor ik af en toe stukjes moest overslaan, maar dat komt omdat ik het zelf op dit moment meemaak. Ik denk dat verder iedereen met een romantische ziel van Hoe dan ook zal gaan genieten!

Hoe dan ook van Kara McDowell heeft eigenlijk de klassieke opbouw van een romcom. Aan de ene kant betekent dit dat je het concept van het verhaal misschien wel al een beetje kent, maar toch kan je schaamteloos genieten van het romantische verhaal dat Kara McDowell moeiteloos weet te vertellen. Hoe dan ook is voorspelbaar, zit vol met clichés en je weet eigenlijk meteen hoe het zal eindigen. Gelukkig doet dit geen afbreuk aan het gevoel dat Hoe dan ook bij de lezer oproept en geeft het de lezer precies waar die op hoopt!

“Dit gaat maar door, een cirkel zonder einde, waarmee je jezelf alleen maar ongelukkig maakt. Wat je moet doen, is jezelf afvragen wat je écht wilt!” – p. 35

Maar toch zorgt Kara McDowell voor twijfels bij de lezer. Dit komt doordat zij twee verschillende verhalen vertelt. Paige vindt het namelijk erg moeilijk om beslissingen te maken en daarom krijgen we te zien wat er gebeurt als ze de ene beslissing neemt en wat er gebeurt als ze de andere beslissing neemt. Als lezer heb je natuurlijk zo je voorkeur en omdat het perspectief per hoofdstuk wisselt ben je tijdens het lezen van het ene verhaal ontzettend benieuwd naar het andere verhaal. If that makes any sense..

In Hoe dan ook is er niet alleen ruimte voor romantiek, liefde en vriendschap, maar ook voor een iets heftiger thema. En dat is angst. Kara McDowell heeft hier duidelijk onderzoek naar gedaan, waardoor ze heel realistisch vertelt hoe de gedachten van Paige werken. Ik denk dat Hoe dan ook een echte eyeopener kan zijn voor sommige lezers die hetzelfde meemaken en niet precies weten wat er aan de hand is. Maar ook voor iedereen die iemand kent met een angststoornis kan Hoe dan ook erg verhelderend zijn!

Van Hoe dan ook krijg je vlinders in je buik en het roept een echt feestelijk gevoel op bij de lezer. Want Kerstmis is niet compleet zonder sneeuw en een hartverwarmend liefdesverhaal. En dat geeft Hoe dan ook je allebei. Dus als je nog op zoek bent naar een Young Adult boek om cadeau geven tijdens de feestdagen? Of wil jij jezelf een beetje verwennen? En hou je wel van een goede romcom? Dan is Hoe dan ook van Kara McDowell de perfecte kersttip voor jou.