Recensie: Hiep Hiep Fantazie (Mary Smits-van Osch)

Auteur: Mary Smits-van Osch

Illustrator: Bonnie Bouman-van der Poel

Vormgeving: Manon Balfoort

Uitgeverij: Uitgeverij Palmslag (7 oktober 2019)

Aantal bladzijdes: 270

Prijs: € 21,95

Sprookjes dromen? Drie kleine meiden ontdekken onverwachts dat er meer in het leven is dan heen en weer rennen tussen school, sport en thuis. Namelijk iets heel belangrijks dat ze door het verstrijken van de tijd bijna zijn kwijtgeraakt. Een plek vol kleur, gevoel, lef, dagdromen en vooral…fantasie! Onder de vleugels van de prachtige en wijze Fantazievogel ontdekken ze Fantazierijk. Een plek buiten maar ook ín zichzelf, waar ze al hun gevoelens, dagdromen en fantasieën kwijt kunnen. Én kunnen delen. Zo leren ze niet alleen zichzelf, maar ook de grote meiden, hun moeders, dat het goed is de tijd eens stil te zetten. Want een beetje vrije vogel met dagdroomtijd gebruikt haar creativiteit en vindt gemakkelijk oplossingen voor de uitdagingen die zich in het leven voordoen.

In Hiep Hiep Fantazie van Mary Smits-van Osch, Bonnie Bouman-van der Poel en Manon Balfort maak je kennis met een modern sprookje over Zazie, Frederique en Kathleen. Het verhaal laat zien dat je best mag dromen en dat je deze dromen ook gewoon waar moet maken als dat is wat je echt wil. Het maakt niet uit hoe gek of onbereikbaar je dromen misschien lijken, laat je fantasie de vrije loop en doe hetgeen wat jou werkelijk gelukkig maakt.

Mary Smits-van Osch heeft een fijne en betoverende schrijfstijl. Ze weet precies welke woorden ze moet gebruiken om van Hiep Hiep Fantazie een sprookjesachtig verhaal te maken. Daarnaast verwerkt ze gemakkelijk onze huidige maatschappij in het verhaal zonder de illusie van het sprookje te verliezen. Af en toe had er wel iets meer tempo in het verhaal mogen zitten zodat je aandacht niet afdwaalt.

De illustraties in Hiep Hiep Fantazie zijn gemaakt door Bonnie Bouman-van der Poel. Ze heeft een hele unieke stijl en sommige illustraties doen een beetje denken aan de tv-serie Angela Anaconda. Dus dat zal bij sommige lezers zeker een beetje herkenning oproepen, maar je moet er ook echt wel van houden! Verder passen ze goed bij de tekst van Mary Smits-van Osch en zijn ze een leuke toevoeging aan het verhaal. Alles komt zo op een speelse manier een beetje tot leven voor de lezers.

Dus ben je op zoek naar een modern sprookje over je dromen waarmaken? Dan kan ik je zeker Hiep Hiep Fantazie van Mary Smits-van Osch, Bonnie Bouman-van der Poel en Manon Balfort aanraden. Hier en daar is het zeker leerzaam en de boodschap van de makers komt duidelijk naar voren!