Recensie: Het winkeltje in Cockleberry Bay (Nicola May)

Serie: Cockleberry Bay (1)

Auteur:Nicola May

Uitgeverij: Zomer & Keuning (14 april 2020)

Genre: Feelgood, roman

Aantal bladzijdes: 352

Prijs: €17,99

Het zit hoofdpersoon Rosa Larkin niet mee. Haar leven in Londen is een complete puinhoop. Als ze een vervallen winkel erft in een dorpje in Devon, denkt ze eerst aan verkopen. Het geld kan ze goed gebruiken om de boel op orde te krijgen. Helaas voor haar zit er een clausule bij de erfenis waarin bepaald is dat het winkeltje niet verkocht mag worden. Ze mag het alleen nalaten aan iemand die het verdient. Rosa besluit het een kans te geven en vertrekt met haar teckel Hot naar Devon. Ze zet alles op alles om het winkeltje in Cockleberry Bay tot een succes te maken. Maar ze kan het niet alleen. Gelukkig zijn er genoeg locals die haar een handje willen helpen… of tegenwerken. Nicola May stopt in ‘Het winkeltje in Cockleberry Bay’ lekker veel kleurrijke personages en allerlei twists. Je leeft van begin tot eind met Rosa mee en waant je echt in Engeland.

Het winkeltje in Cockleberry Bay van Nicola May is echt de ultieme feelgood voor deze zomer! Het heeft alles wat het moet hebben: interessante personages, een heerlijke vakantiebestemming, intriges, liefde en natuurlijk HOT. Oh, wat is dat een geweldige teckel. Nu wil ik er natuurlijk ook eentje! Met al deze ingrediënten kan het gewoon niet anders dan dat je van dit boek gaat genieten en het geeft je een vakantiegevoel (en dat hebben we nodig tijdens deze coronacrisis)!

De schrijfstijl van Nicola May is lekker humoristisch, vlot, luchtig en erg beeldend. Ze neemt je moeiteloos mee naar Cockleberry Bay en je ziet het winkeltje dat Rosa heeft geërfd voor je ogen tot leven komen. Ook de personages zijn allemaal erg goed beschreven. Natuurlijk bouw je de meeste sympathie op voor Rosa, omdat je het verhaal vooral vanuit haar perspectief leest. Je hoopt tijdens het lezen dat ze alles krijgt waar ze ooit van heeft gedroomd. Maar ook Josh, Mary en Titch weten je het te veroveren! En er zijn zelfs personages die je een beetje gaat haten.

“Sommige mensen zeggen anders dat liefde niet meer is dan vriendschap die vlam heeft gevat.” – p. 243

Daarnaast weet Nicola May het heden en verleden op een mooie manier met elkaar te verbinden in Het winkeltje in Cockleberry Bay. Ze weet het verhaal lange tijd mysterieus te houden en ondanks dat je sommige dingen vast wel uit kan pluizen, komen de meeste onthullingen als een verrassing! Het plot zit goed in elkaar en door de mix van het heden en verleden wordt er ook de nodige diepgang gegeven, maar Het winkeltje in Cockleberry Bay blijft vooral lekker luchtig!

Nicola May heeft veel verschillende onderwerpen in Het winkeltje in Cockleberry Bay verwerkt (vriendschap, liefde, rouw etc.). Hierdoor roept het verhaal verschillende emoties bij de lezer op. Het ene moment voel je kriebels in je buik, daarna kom je niet meer bij van het lachen, maar soms pink je ook een traantje weg. Hierdoor is dit boek ontzettend veelzijdig en verveel je je geen moment tijdens het lezen. Ik kan je ook verzekeren dat je Het winkeltje in Cockleberry Bay in een adem uitleest.

Ondanks dat Het winkeltje in Cockleberry Bay het eerste deel is van een serie is dit een boek dat je ook prima als stand-alone kan lezen. Het heeft echt een prachtig (zelfs een beetje ontroerend) einde en Nicola May laat de lezer achter met een gevoel alsof alles is zoals het hoort te zijn. Maar gelukkig verschijnen er nog twee boeken over Rosa, Ik zie je in Cockleberry Bay (26 mei 2020) en een Een nieuwe kans in Cockleberry Bay (7 juli 2020). Dus we kunnen nog even heerlijk genieten!

Deze recensie is onderdeel van de Cockleberry Bay-blogtour, georganiseerd door Zomer & Keuning! Eerder heb je recensies kunnen lezen bij Bookstamel, JudithBlogtSolo, Reviews & Roses, BookAddictNL, Books, Beers and Beyond, Perfecte Buren, The Book Dragin’s Nook, Koukleum en Lezend Leven. Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben. Je kan HIER alles terug zien!

Tagged , , , , , ,