Recensie: Het Verlaten Huis (Sandra J. Paul)

Serie: De Duistere School (2)

Auteur: Sandra J. Paul

Uitgeverij: Hamley Books (27 februari 2020)

Genre: Jeugdhriller

Aantal bladzijdes: 232

Prijs: €17,95

Zes kinderen brengen samen een gezellige avond door terwijl hun ouders verderop in de straat een feestje bijwonen. Er lijkt geen vuiltje aan de lucht, tot hun huis getroffen wordt door een aardbeving. Even kijken de kinderen elkaar in paniek aan. Dan verliezen ze het bewustzijn.

Wanneer de zes weer bijkomen, zitten ze opgesloten in een vervallen huis. Ze hebben geen idee wat hen overkomen is. In het midden van de woonkamer staat een mysterieuze houten kist.

En dan gaat de kist open…

Het Verlaten huis is het langverwachte vervolg op De Duistere School van Sandra J. Paul. Maar dit boek is ook echt prima los te lezen, want er worden voldoende verwijzingen gemaakt naar het eerste boek om het verhaal gewoon goed te kunnen begrijpen. Stiekem denk ik wel dat het leuker is om eerst De Duistere School te lezen, omdat je dan echt helemaal in het verhaal zit.

Sandra J. Paul start Het Verlaten Huis meteen met een spannend proloog waarmee de toon voor de rest van het verhaal wordt gezet. Alles is een beetje mysterieus en je weet niet zo goed wat er nou aan de hand is in Kraaidorp, hierdoor kruipt de spanning onder je huid en de rillingen over je rug.  Zeker voor een jeugdthriller is Het Verlaten Huis echt wel eng, vooral omdat je niet weet wat je te wachten staat en Sandra J. Paul weet dit goed verborgen te houden!

“Ze voelt een nieuwe rilling over haar rug lopen. Wie heeft hen in deze situatie gebracht, en waarom overkomt hun dit? Ze is er niet zo zeker van of ze dat wel wil weten.” – p. 86

De schrijfstijl van Sandra J. Paul is erg vlot en duister. Ze gebruikt fijne, korte zinnen waardoor je door het verhaal heen vliegt. Dit komt natuurlijk ook door de spanning en mysteries, want je moet gewoon weten wat er gaat gebeuren. En wauw, wat is Sandra J. Paul goed in plotwendingen ! Op een gegeven moment neemt het verhaal in Het Verlaten Huis een totaal andere wending dan ik had verwacht. Mijn complimenten, want dit maakt het verhaal heel verrassend en onvoorspelbaar.

Wanneer je denkt dat het verhaal in Het Verlaten Huis afgelopen is, heeft Sandra J. Paul nog een leuke verrassing voor de lezer. In de epiloog wordt namelijk duidelijk dat er nog heel wat te gebeuren staat in Kraaidorp. De Vergeten Tuin, het derde deel in De Duistere School-serie, wordt in het voorjaar van 2021 verwacht. En Het Verlaten Huis zorgt er zeker voor dat je hiernaar uitkijkt.

Kortom, Het Verlaten Huis van Sandra J. Paul is weer een ontzettend spannende, duistere en verrassende jeugdthriller. Het is een boek waar je lekker mee op de bank moet gaan liggen en in een dag kan uitlezen. Even lekker genieten van de mysteries die zich langzaam ontrafelen!

Deze recensie is onderdeel van een blogtour. Gisteren was er een recensie te lezen op Perfecte Buren en morgen vind je er eentje op Interesses van Renneke!