Recensie: Het verdoemde verbond (Jakim Kravanja)

Serie: Xullux (1)

Auteur: Jakim Kravanja

Uitgeverij: Novel Rebels Uitgeverij (15 januari 2021)

Genre: Jeugdboek, Fantasy

Aantal bladzijdes: 365

Prijs: € 17,95

De dertienjarige Cara voelt zich alleen en niet-begrepen. Haar knuffelbeer is haar enige vriend. Hij is ook het enige aandenken aan haar moeder, die jaren geleden is verdwenen. Als Cara erachter komt dat de Demonenkoning haar moeder heeft ontvoerd, sluit ze met hem een verbond: in ruil voor haar hulp bevrijdt hij haar moeder. Samen met haar knuffelbeer reist ze naar andere werelden. Daar komt ze in aanraking met eigenaardige rassen en bijzondere krachten. Cara beseft dat haar samenwerking met de Demonenkoning niet zonder gevolgen is. Cara staat voor de onmogelijke keuze: het heelal redden of haar moeder bevrijden.

Het verdoemde verbond is het eerste deel van de Xullux-trilogie. Dit is het debuut van schrijver Jakim Kravanja. Het is een echt jeugdboek, geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 11. Maar net als bij boeken zoals Harry Potter zullen (jong)volwassenen Het verdoemde verbond zeker wel kunnen waarderen. Het is namelijk geen kinderlijk verhaal. Het zit vol met opoffering, liefde, onverwachte vriendschappen en moed.

Jakim Kravanja creëert in Het verdoemde verbond een hele unieke en originele wereld. Hierin combineert hij verschillende elementen uit bestaande verhalen tot een heel nieuw verhaal. Als lezer is het ontzettend leuk om die elementen te herkennen en te zien wat voor originele draai Jakim Kravanja eraan geeft. Ik ben vooral erg fan van de tot leven komende knuffelbeer Terran! Hij heeft mijn hart veroverd. En natuurlijk was Cara ook een onwijs stoer en dapper personage om over te lezen!

“De meeste schepsels zijn het niet waard om te redden. Onder mijn bewind zal het voor iedereen beter gaan. Vooral voor jou. Sluit een verdoemd verbond met mij. Bevrijd mij en red jezelf.” -p. 133

De worldbuilding van Het verdoemde verbond is erg sterk. Er is veel geschiedenis in het verhaal verwerkt en dit zorgt ervoor dat je echt meegetrokken wordt in een nieuwe wereld. Alles komt tot leven. En ondanks dat er veel bovennatuurlijke elementen in Het verdoemde verbond voorkomen is het toch realistisch, omdat een gedeelte van het verhaal zich in onze wereld afspeelt. Dit weet Jakim Kravanja mooi met elkaar te verbinden!

Ongeveer op de helft van Het verdoemde verbond wordt het een klein beetje langdradig. Naar mijn idee was veel uitleg hier niet nodig geweest, omdat het niks bijdraagt aan het plot van het verhaal. Het voelde een klein beetje aan als opvulling. Misschien dat het wel belangrijk is voor het vervolg, maar het haalde het leestempo er in dit deel wel een beetje uit. Daarnaast gingen sommige dingen Cara wel heel gemakkelijk af. Jakim Kravanja had de bijvoorbeeld strijd naar het einde toe heftiger en langer mogen maken!

Maar toch vond ik Het verdoemde verbond echt een onwijs tof boek, want ik heb er met volle teugen van genoten. Het plot is origineel, uniek, spannend en avontuurlijk. Jakim Kravanja neemt je mee naar een wereld vol met verschillende planeten waarin verschillende mythes en legendes opnieuw tot leven komen. Niks is wat het lijkt en ik kan niet wachten om het vervolg te lezen.