Recensie: Het Toverslot (Geronimo Stilton)

Titel: Het Toverslot

Auteur: Geronimo Stilton

Uitgeverij: De Wakkere Muis (14 juni 2019)

Aantal bladzijdes: 189

Prijs: € 10,95

Geronimo wordt meegesleurd naar het duistere gangenstelsel dat een beroemde archeoloog onder de Botanische Tuin van Rokford heeft ontdekt en komt op wonderbaarlijke wijze terecht in … de Fabelachtige Riddertijd! Daar stuit hij tussen de tovenaars, ridders, de geheime doorgangen en de tovenaarsleerlingen op een eeuwenoude schatkaart. Dapper gaat hij op zoek naar de schat, maar daarvoor zal hij wirwarrige wouden moeten doorkruisen en enge vijanden moeten verslaan. Gelukkig krijgt hij hulp van de fabeltastische Ridders van de Orde der Salamanders!

Het Toverslot is een erg spannend en avontuurlijk verhaal over Geronimo Stilton. Je wordt meegenomen naar de Middeleeuwen, naar de tijd van ridders! Samen met de Ridders van de Orde der Salamanders gaat hij op zoek naar de Gouden Gjetmiesoest. Wat dit is hou ik geheim! Natuurlijk gaat de zoektocht niet zonder slag of stoot en is het nog maar de vraag of het gaat lukken. Gelukkig is Geronimo een ontzettend dappere muis!

En wat heb ik weer gelachen om Geronimo Stilton. Het is altijd ontzettend leuk om te lezen hoe sommige gezegdes omgegoten worden. Zo lees je bijvoorbeeld ‘Wat is hier aan de poot’ of ‘Ik begreep er geen kaaskorst meer van’. Daarnaast zijn de letters weer tof en passen ze bij wat er gezegd wordt. Hierdoor lig je toch weer regelmatig in een deuk!

Het Toverslot van Geronimo Stilton is niet alleen maar ontzettend leuk en grappig om te lezen, het is ook erg leerzaam. Er worden namelijk verschillende woorden uit de Middeleeuwen gebruikt, en onderaan de pagina wordt er duidelijk uitgelegd wat deze woorden betekenen. Onbewust vergroot je kind hiermee natuurlijk zijn of haar woordenschat en dat is alleen maar mooi meegenomen!

Verder vind je in het verhaal ook een aantal puzzeltjes, waardoor Het Toverslot een beetje interactief wordt voor de lezer. Zo moet je bijvoorbeeld op zoek gaan naar een slof die Geronimo verloren is! De puzzeltjes sluiten perfect aan bij het verhaal en zijn niet heel erg moeilijk. Ook kinderen zullen niet al te veel tijd kwijt zijn aan het oplossen ervan en kunnen, na een leuke pauze, weer lekker snel in het verhaal over Geronimo duiken!

Het Toverslot van Geronimo Stilton leest gewoon lekker snel weg. Dit komt door de korte hoofdstukken, de humor die erin verwerkt is en het leuke taalgebruik. Ook de mooie illustraties dragen bij aan het leesplezier en ik denk dat ieder kind hier wel van gaat genieten. Er is in ieder geval genoeg te zien, te doen en te lezen.

Het Toverslot van Geronimo Stilton is een boek om te verslinden!