Recensie: Het spookt op nummer 113 – Ongewenst bezoek (Mr Tan & Yomgui Dumont)

Auteur: Mr Tan

Illustrator: Yomgui Dumont

Uitgeverij: Biloan Junior (7 oktober 2020)

Genre: Kinderboek, Graphic Novel

Aantal bladzijdes: 128

Prijs: € 12,99

Wanneer Elliot met zijn ouders verhuist naar de Jammerstraat 113, beseffen ze niet dat het eigenlijk een spookhuis is, waar iedereen in het dorp in een verre boog omheen loopt. Vooral voor Elliot gaan de poppen aan het dansen, omdat zijn altijd drukbezette ouders hem vaak alleen thuis achterlaten. Het klikt echter al snel met de geestige inwoners van huis nummer 113. Tot Elliots nieuwe oppas zich komt voorstellen. Ze besteedt geen aandacht aan hem, maar is duidelijk naar iets anders op zoek. Spoken, misschien…?

Het spookt op nummer 113 – Ongewenst bezoek van Mr Tan en Yomgui Dumont is niet zomaar een boek, het is namelijk een graphic Novel voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar oud (voorlezen kan natuurlijk al eerder). Dit betekent dat je dus eigenlijk een lange strip aan het lezen bent! Zeker voor kinderen die misschien iets minder van lezen houden is Het spookt op nummer 113 – Ongewenst bezoek een heel geschikt boek. Je hebt namelijk helemaal niet het idee dat je aan het lezen bent, maar stiekem doe je dat toch wel.

Mr Tan heeft een hele fijne schrijfstijl voor kinderen in Het spookt op nummer 113 – Ongewenst bezoek. Natuurlijk is het in de eerste plaats kort, maar krachtig. Dat is echt de kracht van een goede graphic novel. Verder is het hele verhaal ontzettend humoristisch geschreven en moet je vaak even hardop lachen om wat Elliot allemaal meemaakt. Wat ook heel tof is, is dat Mr Tan de lezers af en toe rechtstreeks aanspreekt waardoor je bijna onderdeel van het verhaal wordt. En het allermooiste is dat Het spookt op nummer 113 – Ongewenst bezoek een mooie boodschap bevat; familie kies je zelf!

De illustraties in Het spookt op nummer 113 – Ongewenst bezoek zijn gemaakt door de getalenteerde Yomgui Dumont. Ze zijn allemaal blauw-wit en verschillen van grootte. De ene keer is het een kleine illustratie en daarna is vult de illustratie een hele pagina. Yomgui Dumont zorgt er in ieder geval voor dat alle illustraties mooi op elkaar aansluiten zodat het verhaal bijna een film wordt waar je naar aan het kijken bent. Daarnaast zijn ze heel erg grappig, sluiten ze perfect aan bij de tekst van Mr Tan en geven ze precies de juiste sfeer weer. Het spookt op nummer 113 – Ongewenst bezoek is niet echt heel erg griezelig, maar het verhaal bevat wel spoken. Gelukkig zijn ze helemaal niet eng en vooral erg grappig.

Kortom, Het spookt op nummer 113 – Ongewenst bezoek van Mr Tan en Yomgui Dumont is een hartstikke leuke en grappige graphic novel voor kinderen vanaf 8 jaar. Mocht je het boek al eerder voor willen lezen dan is dat geen enkel probleem, want hoewel de titel misschien anders doet vermoeden is Het spookt op nummer 113 – Ongewenst bezoek niet echt een heel griezelig boek! En het leuke is dat er alweer twee nieuwe delen in de Het spookt op nummer 113-serie van Mr Tan en Yomgui Dumont zijn verschenen, namelijk Spoken in het nauw(2) en Spoken op stap(3)! Dus je kan voorlopig nog genieten van Elliot en de spoken in zijn huis.