Recensie: Het raadsel van de zee (Jonne Kramer)

Titel: Het raadsel van de zee

Auteur: Jonne Kramer

Illustrator: K.J. Mountford

Uitgeverij: Billy Bones (22 juni 2019)

Aantal bladzijdes: 252 (e-book)

Ravian woont in het vissersdorp Rotterharing. Zijn vader, Lasse, is schipper en vaak op zee, maar hij komt altijd naar huis als Ravian jarig is. Ravian weet dat er iets helemaal mis is als zijn vader niet aanmeert op zijn twaalfde verjaardag.

Samen met zijn beste vriend, zeemeeuw Marvin, begint Ravian aan een zenuwslopende zoektocht op zee om zijn vader te vinden. Zal hij hem ooit weer zien?

Een boek over een vermiste vader, een vervloekt schip en een innige vriendschap.

Het raadsel van de zee is het eerste boek van auteur Jonne Kramer (en ik hoop dat er nog velen mogen volgen!). Het is een spannend, avontuurlijk en magisch verhaal. Ideaal voor kleine (en stiekem ook grote) piraten!

Jonne Kramer heeft een erg fijne, vlotte en verslavende schrijfstijl. In weinig woorden weet ze een wereld te beschrijven waarin vervloekte schepen, monsters en zeerovers de normaalste zaak van de wereld zijn. Samen met Ravian ga je op avontuur en ontdek je de geheimen van de zee! Het verhaal grijpt je aandacht vanaf de eerste pagina vast en laat het niet meer los totdat het boek uit is. Het leukste is dat Jonne Kramer heel veel verrassingen voor de lezers in petto heeft, waardoor het verhaal ook heel onvoorspelbaar is!

Het raadsel van de zee lees je vanuit Ravian’s perspectief. Hij is een hele dappere jongen die er alles aan doet om zijn vader terug te vinden. Ook al moet hij daarvoor zijn grootste angsten onder ogen komen. Verder maak je kennis met onder andere Marvin (een zeemeeuw), Bank en Kars. Iedereen leer je goed genoeg kennen en dat maakt het verhaal erg speciaal.

“En wat is er toch veel zee. En alle zee die ze nu kunnen zien, is er alleen maar een klein stukje van. Onder de oppervlakte en onder de golven zit nog wel honderd keer zoveel zee.” – p. 173 (e-book)

Jonne Kramer heeft echt iets bijzonders gemaakt van Het raadsel van de zee. Het boek bevat namelijk niet alleen een prachtig verhaal, maar ook mooie zeemansliederen en (zoals de titel al verklapt) een moeilijk raadsel. In je hoofd ben je, tijdens het lezen, de liedjes aan het meezingen en het zorgt ervoor dat je helemaal in de juiste (zeemans) sfeer komt. Ook leuk om, als ouder, tijdens het voorlezen het liedje te zingen!

In Het raadsel van de zee speelt vriendschap een grote rol. Sommige vriendschappen bestaan al een tijdje en sommige vriendschappen ontstaan (geheel onverwacht) tijdens het verhaal. Alle vriendschappen raken de lezer! Jonne Kramer laat duidelijk zien dat de eerste mening die je van iemand hebt uiteindelijk kan veranderen en dat mensen heel anders kunnen zijn dan je denkt. Een mooie sterke boodschap die de lezer nog lang zal bijblijven!

Af en toe wordt de lezer getrakteerd op prachtige illustraties van K.J. Mountford in Het raadsel van de zee. Ze passen perfect in het verhaal en je kijkt je ogen uit. Zo mooi! De illustraties zijn in dezelfde stijl als de cover, dus je dan weet je wel wat je kan verwachten. K.J. Mountford weet echt een stukje magie van het verhaal te vangen en over te brengen aan de lezer!

Kortom, Het raadsel van de zee van Jonne Kramer mag je niet missen als je gek bent op raadsels, zeerovers of simpelweg de zee! Het is een aanrader voor iedereen die er stiekem van droomt om een piraat te zijn en het laat zien dat er in iedereen wel iets goeds te vinden is.

2 thoughts on “Recensie: Het raadsel van de zee (Jonne Kramer)