Recensie: Het raadsel rond het Rode Huis (Bianca Nederlof)

Auteur: Bianca Nederlof

Illustrator: Conz

Uitgeverij: Clavis (25 mei 2020)

Genre: Fantasy, Kinderboek

Aantal bladzijdes: 261

Prijs: € 13,50

Bren baalt ervan dat zijn saaie vader nooit op vakantie wil. Maar op een dag staat ineens een oude camper voor het huis geparkeerd. Zijn avontuurlijke oom Waldo is op doorreis. Hij laat Bren een mysterieus document vol symbolen zien. De code om achter de betekenis van de tekens te komen is verborgen in hotel het Rode Huis. Bren reist met Waldo naar het Zwarte Woud, maar eenmaal in het hotel blijkt er veel meer aan de hand te zijn. Magische poorten, vampiers en duistere vloeken: het avontuur komt opeens wel heel dichtbij!

Het raadsel rond het Rode Huis is geschreven door Bianca Nederlof en bevat hele toffe illustraties van Conz. Het boek is ongeveer voor kinderen vanaf een jaar of 10, maar ook als je iets ouder bent (en van griezelen houdt) dan is Het raadsel rond het Rode Huis een super leuk, spannend en avontuurlijk verhaal om te lezen.

Het avontuur in Het raadsel rond het Rode Huis begint eigenlijk al bijna aan het begin van het verhaal. Het boek heeft hierdoor geen hele lange intro, maar alles blijft nog wel redelijk vaag en mysterieus. Bren reist direct met zijn oom Waldo naar het Rode Huis  in het buitenland en zelfs Brens ouders weten hier bijna niks vanaf. In een avontuurlijk kinderboek maakt dit natuurlijk helemaal niks uit en het zorgt er juist voor dat kinderen meteen door blijven lezen. Omdat het toch vrij spannend is.

“De vogels die hun laatste lied nog aan het kwetteren waren, hielden ineens van schrik hun snavel. Bren bleef staan en keek omhoog naar de toren. Achter het raam leek iets of iemand te bewegen.” – p. 34

Bianca Nederlof heeft een hele fijne schrijfstijl, die goed bij de doelgroep past. Ze maakt gebruik van korte zinnen en hoofdstukken waardoor Het raadsel rond het Rode Huis lekker snel wegleest. Voor je het weet heb je zo al 10 hoofdstukken gelezen! Hoewel er redelijk veel spanning in het verhaal zit, valt het op sommige momenten een klein beetje weg. Dit maken de vele kleine cliffhangers natuurlijk weer ruimschoots goed.

Ook de illustraties van Conz zijn een hele gave toevoeging aan het verhaal. Elke illustratie vult telkens één pagina en past heel goed bij de gebeurtenis die Bianca Nederlof op dat moment beschrijft. Daarnaast worden de illustraties mooi door het hele verhaal heen verspreid en word je hier niet elk hoofdstuk door afgeleid. Het raadsel rond het Rode Huis komt op deze manier heel mooi tot leven.

Het raadsel van het Rode Huis bevat zeker alle elementen die je in een griezelboek verwacht. Het is mysterieus, avontuurlijk, spannend en een beetje duister! Dit is precies genoeg om het niet al te eng te maken voor kinderen en ervoor te zorgen dat ze het raadsel willen ontdekken. Bianca Nederlof en Conz hebben met Het raadsel van het Rode Huis een heerlijk avontuur neergezet. Stiekem hoop ik op nog een avontuur met Bren (en Gregor) in de hoofdrol.