Recensie: Het onzichtbare leven van Addie Larue (V.E. Schwab)

Titel: Het onzichtbare leven van Addie Larue

Auteur: V.E. Schwab

Uitgeverij: Boekerij (19 januari 2021)

Genre: Fantasy

Aantal bladzijdes: 574

Prijs: € 24,99

Frankrijk, 1714. Als Adeline LaRue wordt uitgehuwelijkt, smeekt ze om meer tijd en een leven in vrijheid. Haar wens gaat in vervulling, maar tegen een vreselijke prijs. Addie zal eeuwig leven, en is gedoemd te worden vergeten door iedereen die ze ontmoet. Zelfs haar ouders vergeten hun dochter op slag en jagen haar hun huis uit.

Ontheemd en alleen begint Addie aan een betoverend avontuur dat eeuwen en continenten omspant. Van de achttiende-eeuwse salons van Parijs tot de straten van het moderne New York: Addie leert overal overleven. Maar terwijl haar tijdgenoten de geschiedenisboeken in gaan, blijft Addie onopgemerkt bestaan. Dag na dag, jaar na jaar.

Tot ze op een dag een boekhandel in stapt en iemand haar voor het eerst in driehonderd jaar herkent…

Sinds het lezen van de Schemering-trilogie ben ik best wel een beetje fan van V.E. Schwab! Ik heb genoten van De kleuren van magie, De kleuren van schaduw en De kleuren van licht. Ik kon dan ook echt niet wachten om aan Het onzichtbare leven van Addie Larue te beginnen, maar toch heeft het even geduurd voordat ik het boek heb opgepakt. Dit komt vooral omdat ik voor dit prachtige, dikke boek de tijd wilde nemen. Ik wilde het niet te gehaast lezen, maar op mijn gemak! En dat is maar goed ook, want Het onzichtbare leven van Addie Larue komt hierdoor veel beter tot zijn recht.

V.E. Schwab neemt je moeiteloos mee in het leven van Adeline, afgekort Addie, LaRue. Ze wordt uitgehuwelijkt, maar wil nog veel meer van het leven zien. Ze wil vrij zijn. Haar wens wordt gehoord door de goden, maar de prijs die ze moet betalen is erg hoog. Zodra iemand weggaat vergeten ze dat Addie bestaat. Een ontzettend mooi plot dat mooi en secuur wordt uitgewerkt door V.E. Schwab in Het onzichtbare leven van Addie Larue. Het fantasie element is niet nadrukkelijk aanwezig, maar toch leest dit boek weg als een soort van sprookje. Het is 574 pagina’s puur genieten van de bijna poëtische schrijfstijl van V.E. Schwab.

“Een goed bewaard geheim. Een vastgelegde herinnering. Het eerste spoor dat ze naliet in de wereld, lang voordat ze de waarheid kende, namelijk dat ideeën veel wilder zijn dan herinneringen, dat ze verlangen en zoeken naar manieren om wortel te schieten.” -p. 100

Naast het feit dat V.E. Schwab een waar sprookje weet neer te zetten met Het onzichtbare leven van Addie Larue heeft ze ook ontzettend veel emotie in het verhaal verwerkt. Hiermee komt het verhaal echt tot leven en het is erg realistisch om te lezen. Het verhaal van Addie LaRue raakt de lezer, omdat ze eigenlijk een soort vriendin wordt. V.E. Schwab heeft haar personage levensecht uitgewerkt en hierdoor leer je haar echt kennen. Haar gevoelens en emoties spatten van het boek af, omdat je het verhaal veelal vanuit haar perspectief leest.

Hier en daar kan het verhaal een beetje lang aanvoelen voor de lezer, omdat V.E. Schwab ontzettend veel details vertelt. Maar dit is nodig om Het onzichtbare leven van Addie Larue tot zijn recht te laten komen. Alles komt hierdoor namelijk extra hard binnen bij de lezer, zeker naar het einde van het verhaal toe. Het is ontroerend en mooi en indrukwekkend. Ik denk dat V.E. Schwab met Het onzichtbare leven van Addie Larue echt een hoogstandje heeft weten neer te zetten, een pareltje onder de historische fantasieboeken!

Kortom, Het onzichtbare leven van Addie Larue van V.E. Schwab is een sprookjesachtig verhaal doordrenkt van emoties. Je wordt moeiteloos meegenomen in het zware leven van Addie en alles komt tot leven door de vele details. De bijna poëtische schrijfstijl van V.E. Schwab trekt je het verhaal in en je wil eigenlijk constant door blijven lezen. Het onzichtbare leven van Addie Larue is intrigerend en ontroerend. Het verhaal raakt de lezer tot diep in zijn of haar hart! De prachtige art op de schutbladen maakt het helemaal af.