Recensie: Het nieuwe legioen – Grondvest (Wouter Brink)

Titel: Het nieuwe Legioen

Auteur: Wouter Brink

Uitgeverij: Elikser (november 2018)

Genre: Fantasy, roman

Aantal bladzijdes: 425

Prijs: € 22,50

Al van kinds af aan is het Raidons droom om in het leger te gaan. Maar zijn familie is arm en bovendien is hij nog erg jong. Toch meldt hij zich aan als er op een dag krijgers gezocht worden voor een speciaal legioen. Dit is zijn kans om zijn grootste wens in vervulling te laten gaan. De trainingen zijn heel zwaar en de soldaten dragen een bijzondere wapenuitrusting. Raidon blijkt unieke talenten te hebben. Niet alleen is hij als een van de weinigen in staat om de oude handboeken te lezen, maar ook beschikt hij over een scherp inzicht en een natuurlijk leiderschap.

En dan blijkt op een dag, dat zich speciale tekens op de zware harnassen vormen, die te maken hebben met de inzet van de krijgers. Raidon ontwikkelt zich tot kapitein en onder zijn leiding komt een oeroud legioen met een indrukwekkende reputatie opnieuw tot leven.

Keizerin Alyena, die het imperium van haar vader heeft overgenomen na diens dood, heeft te kampen met piraterij en hevige aanvallen op haar rijk. Zij kan de kracht en inzet van het Nieuwe Legioen heel goed gebruiken.

Het nieuwe legioen – Grondvest van Wouter Brink is mooi vormgegeven. Voordat het verhaal begint vind je een gedetailleerde landkaart (in kleur!). Ik ben hier altijd een groot fan van, dit geeft het boek net even iets extra’s en het is handig voor de lezer om een beeld te krijgen van de wereld die door de auteur wordt gecreëerd. Aan het einde van het boek vind je ook een namen- en begrippenlijst. Altijd handig!

Wouter Brink heeft een aangename en beeldende schrijfstijl. Zijn taalgebruik voelt soms een beetje ouderwets aan en dat past perfect bij dit boek. Hiermee wordt er door de auteur een ‘Middeleeuwse’ sfeer gecreëerd, die erg goed bij het verhaal past. Het nieuwe legioen – Grondvest sleept je mee naar een wereld vol met keizerrijken, piraterij en krijgers. Wouter Brink heeft er hierdoor voor gezorgd dat de wereld waarin Raidon leeft tot leven komt voor de lezer.

“Raidon weet niet wat een legioen of legioensoldaat is, maar hij weet wel dat dit zijn kans is om een krijger te worden. Dat zou nog eens geweldig zijn! Doen waar hij altijd al van heeft gedroomd…” – p. 30

De worldbuilding in het boek is dus erg goed gedaan, maar de spanningsboog in het verhaal is jammer genoeg iets minder sterk. Hier en daar wordt Het nieuwe legioen – Grondvest van Wouter Brink een beetje langdradig. Hoewel het belangrijk is voor de diepgang van het verhaal werden sommige gebeurtenissen toch iets te gedetailleerd verteld. Af en toe had dit best iets minder gemogen zodat er meer snelheid in het verhaal zou blijven zitten.

Daarnaast had ik iets meer fantasyelementen verwacht in Het nieuwe legioen – Grondvest, omdat het boek echt gepresenteerd wordt als een fantasyroman. Zoals je in de synopsis al kan lezen verschijnen er mysterieuze tekens op de harnassen van de krijgers en daar blijft het eigenlijk wel een beetje bij. Dus voor de echte die-hard fantasylezer kan dit boek een beetje tegenvallen.

Toch vond ik het verhaal in Het nieuwe legioen – Grondvest intrigerend genoeg om door te blijven lezen. Raidon is een erg leuk personage om te leren kennen. Het is fijn om te lezen dat hij zichzelf ontwikkelt in een echte leider van het Nieuwe Legioen. Hij heeft erg veel doorzettingsvermogen en laat zich door niets of niemand tegenhouden. Een mooie eigenschap waardoor Raidon sympathiek overkomt. Je leeft met hem mee en hoopt dat hij alles bereikt wat hij wil bereiken!

Het nieuwe legioen – Grondvest van Wouter Brink is een mooi debuut en interessant begin van een serie. Hoewel er iets meer spanning en fantasy in het verhaal verwerkt had mogen worden heb ik het boek met plezier gelezen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het volgende deel.