Recensie: Het negende huis (Leigh Bardugo)

Titel: Het negende huis

Auteur: Leigh Bardugo

Uitgeverij: Boekerij (3 september 2020)

Genre: Fantasy

Aantal bladzijdes: 492

Prijs: € 22,99

Alex Stern heeft altijd geesten kunnen zien, maar ze had nooit verwacht dat die gave nog eens van pas zou komen. Als ze na een jeugd vol angsten een beurs krijgt om aan de prestigieuze Yale-universiteit te studeren, is ze stomverbaasd. Waarom wordt uitgerekend zij uitgenodigd? Het antwoord blijkt al snel: vanwege haar gave. Op Yale maken acht geheime genootschappen de dienst uit. Ze opereren vanuit de schaduwen, waar ze rituelen uitvoeren die de wereld naar de hand van de elite zetten. Om hun activiteiten veilig en geheim te houden, bestaat Het negende huis. Een negende genootschap dat de taak heeft de geesten op afstand en de levenden veilig te houden.

Als het lijk van een neergestoken meisje wordt gevonden, komt Het negende huis direct in actie. De genootschappen ontkennen elke verantwoordelijkheid, maar Alex heeft haar twijfels. Ze gaat op onderzoek uit en hoe dichter ze bij de waarheid komt, des te groter wordt het gevaar. Alex wordt in de gaten gehouden en de geesten worden steeds agressiever. Als haar mentor – de leider van Het negende huis – verdwijnt, is de chaos compleet. Hoe kan Alex zich verweren tegen een onzichtbare vijand die overal tegelijkertijd lijkt te zijn?

Ik moet jullie bekennen dat ik nog nooit eerder iets van Leigh Bardugo heb gelezen. Wel staan alle boeken van de Grishaverse in mijn boekenkast, maar jammer genoeg ben ik er nog niet aan toegekomen om ze te lezen. Toch ben ik door iedereen erg enthousiast geworden naar haar boeken. Daarom kon ik niet wachten om in Het negende huis te beginnen. Het is dit keer geen Young Adult boek zoals we van haar gewend zijn, maar een Dark Fantasy verhaal voor volwassenen! En er zit een paranormaal tintje aan het boek, dus ik ben heel erg benieuwd.

Je kan merken dat Het negende huis het eerste deel is van een nieuwe serie. Het verhaal moet namelijk echt wel een beetje op gang komen. Het duurt lang voordat het verhaal spannend wordt en Leigh Bardugo ervoor zorgt dat je door wilt blijven lezen. Het eerste gedeelte bestaat vooral uit ontvangen van informatie. Dit is goed voor de worldbuilding, maar het is gewoon net een beetje te veel voor een lezer om goed te verwerken. Hierdoor moet je, je echt door Het negende huis heen worstelen. Leigh Bardugo zorgt er niet voor dat je meteen lekker in het verhaal zit.

“Volgende keer is alles weer anders; het is elke keer anders. Het is nooit hetzelfde. Er zijn zes genootschappen die magie beoefenen en hun rituelen verschillen van elkaar.” – p. 130

In Het negende huis volgen we Alex Stern, een personage waarbij het toch wel eventjes duurt voordat je een band met haar hebt opgebouwd. De belangrijkste reden hiervan is dat Leigh Bardugo meer tijd steekt in het opbouwen van de wereld om op die manier de lezer te informeren, dan dat ze het personage echt uitwerkt. Dit komt pas later in het verhaal aan bod. Pas dan ga je een beetje met haar meeleven en wordt zij sympathiek. Dit gebeurt eigenlijk tegelijkertijd met de spanning die eindelijk opgebouwd wordt door Leigh Bardugo. Vanaf dan wordt Het negende huis leuker om te lezen en zit je een beetje in het verhaal.

Leigh Bardugo weet ook zeker wel hoe ze een goed en origineel Fantasy verhaal moet schrijven. Want als de wereldbuilding eindelijk klaar is, sleurt ze je mee in een hele duistere, mysterieuze wereld vol met moord, macht en privileges. Leigh Bardugo weet veel vragen op te roepen bij de lezer waardoor je geïnteresseerd door blijft lezen in Het negende huis. Natuurlijk worden ze niet allemaal beantwoord, want er komen nog vervolgdelen. En daar kan je niet omheen, want Het negende huis eindigt met een ontzettend grote cliffhanger. Het liefst had ik meteen doorgelezen, maar helaas moeten we nog even op het vervolg wachten.

Kortom, Het negende huis van Leigh Bardugo is een goed boek om een nieuwe Fantasy-serie voor volwassenen mee te beginnen. Er is heel veel worldbuilding in het begin van Het negende huis te vinden, waardoor het verhaal zeker lange tijd langdradig blijft. Maar ben je hier eenmaal voorbij dan pakt Het negende huis je aandacht vast en laat het je niet meer los. Het is origineel, intrigerend en mysterieus. Je wordt meegetrokken in een duistere wereld vol met spelletjes en moorden.