Recensie: Het mysterieuze verhaal van de tentakeljongen (Richard Pickard)

Titel: Het mysterieuze verhaal van de tentakeljongen

Auteur: Richard Pickard

Uitgeverij: Billy Bones (10 januari 2022)

Aantal bladzijdes: 272

Prijs: € 18,99

——————————————————————

Marina woont in Aaldijk, een kustplaatsje waar alles draait om vis. Vissen boeien haar alleen niet. Ze vertelt liever verhalen. Tijdens een verkenningstocht op de verlaten pier ontmoet Marina Willem, een jongen met tentakels en scharen. Samen besluit het duo om Willems ware verleden boven water te krijgen, maar kunnen ze de inwoners van Aaldijk wel vertrouwen?

——————————————————————

Het mysterieuze verhaal van de tentakeljongen van Richard Pickard is zo een boek waar ik al een tijdje naar uitkijk om te gaan lezen. De titel, de cover, de synopsis; het spreekt me allemaal aan! Helaas heeft het wel even geduurd voordat ik Het mysterieuze verhaal van de tentakeljongen kon gaan lezen, maar daardoor heb ik er alleen maar nog meer zin in gekregen. Het is een verhaal over familie, vissen en het vertellen van verhalen, klinkt hartstikke goed. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer een jaar of 10! In deze recensie vertel ik je graag of Het mysterieuze verhaal van de tentakeljongen mij weet te pakken.

De schrijfstijl van Richard Pickard in Het mysterieuze verhaal van de tentakeljongen is vlot, spannend, humoristisch, avontuurlijk en mysterieus. Het verhaal is erg beeldend geschreven en komt voor de lezer goed tot leven. Daarnaast leest het snel weg doordat er gebruik is gemaakt van simpel taalgebruik en korte zinnen. Echt perfect voor kinderen vanaf een jaar of 10 (het kan ook iets eerder voorgelezen worden aan kinderen vanaf 7 ongeveer). Een leuk detail in Het mysterieuze verhaal van de tentakeljongen is dat de namen van de personages allemaal iets met vissen of water te maken hebben, zoals die van het hoofdpersonage; Marina Meerval. En af en toe worden er ook leuke spreekwoorden ingegooid. Hiermee zorgt Richard Pickard ervoor dat het verhaal uniek aanvoelt.

Het mysterieuze verhaal van de tentakeljongen is een boek vol met leugens, bedrog, mysteries, spanning, verhalen en geheimen. Maar Richard Pickard schuwt ook mooie boodschappen niet in zijn boek, dus die vind je volop in Het mysterieuze verhaal van de tentakeljongen. Het is een zoektocht naar wie je bent en naar jouw plekje in de wereld. Daarbij is het heel belangrijk om te houden dat niet alles is wat het in de eerste instantie lijkt, soms zit iets heel anders in elkaar dan je eigenlijk dacht. Het mysterieuze verhaal van de tentakeljongen gaat vooral over Marina, een interessant personage waar je al snel meer over wil weten (net als over Willem)! Langzaam kom je steeds meer te weten en naar het einde toe vallen alle puzzelstukjes mooi op hun plaats.

Richard Pickard neemt je in Het mysterieuze verhaal van de tentakeljongen moeiteloos mee naar het plaatsje Aaldijk. Het is een heerlijk boek voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar (maar kan al voorgelezen worden vanaf 7 jaar) vol vissen, mysteries, leugens, bedrog en verhalen. Marina Meerval zal jouw hart veroveren met haar hartverwarmende (soms een beetje vreemde) verhaal! Richard Pickard zorgt ervoor dat Het mysterieuze verhaal van de tentakeljongen lekker vlot wegleest en voor je het weet is het boek alweer uit en weet je allemaal leuke feitjes over vissen.