Recensie: Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn (Davide Morosinotto)

Titel: Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn

Auteur: Davide Morosinotto

Uitgeverij: Fantoom (december 2018)

Aantal bladzijdes: 416

Prijs: € 16,95

Te Trois, Eddie, Petit en Julie zijn totaal verschillend, maar ook de beste vrienden. Wat ze gemeenschappelijk hebben, is een catalogus van een postorderbedrijf, drie dollar om te besteden én heel veel zin om de wereld te ontdekken. Wanneer ze in plaats van de revolver die ze hebben besteld een oud, kapot horloge ontvangen, hoeven ze er geen twee keer over na te denken; ze gaan op weg naar Chicago om het te ruilen. Ze reizen met een goederentrein, en met een stoomboot over de Mississippi, krijgen te maken met een lijk in drijfzand, professionele oplichters en valsspelers, corrupte politieagenten, slechteriken die goed lijken en goede mensen die dat helemaal niet zijn… om nog maar te zwijgen van een onopgeloste misdaad en een heleboel geld!

Eindelijk heb ik Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn van Davide Morosinotto kunnen lezen. Hij lag al een tijdje op mij te wachten en ik kan jullie verklappen dat dit boek het wachten echt meer dan waard is geweest. Het is een heerlijk kinderboek vol met avontuur, spanning en mysteries. Elk kind zal van dit verhaal genieten, en volwassenen stiekem ook!

Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn is in vier delen opgedeeld en elk deel lees je vanuit een ander personage. Hierdoor word je meegenomen in de gedachten van de vier vrienden: Te Trois, Eddie, Julie en Tit. Je leert ze stuk voor stuk kennen en Davide Morosinotto heeft elk personage een eigen karakter gegeven met sterke en zwakke punten. Vele lezers zullen zich vast wel in één van de personages kunnen herkennen en daardoor is Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn een boek waar elk kind iets aan heeft. Het laat namelijk zien dat je niet alleen bent, dat er meer mensen zoals jij.

“De enige reden dat ik niet huil, is dat ik er goed in ben om mezelf op te sluiten. Dan word ik zo rustig en sterk als een moerasschildpad, met een keihard schild dat zelfs niet kapotgaat als je er met een geweer op schiet. Mijn schild is dan misschien niet zien, maar ik weet dat het er is. Het beschermt me en zorgt dat niks me kan raken.” – p. 282

Davide Morosinotto neemt je in Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn mee terug in de tijd, naar het jaar 1900. De schrijver weet deze tijdsperiode perfect neer te zetten. Er komen bijna tot geen voortuigen voor in het verhaal en de mensen reizen bijvoorbeeld ter paard, met de trein of met de stoomboot. Er heerst veel armoede en drie dollar is ontzettend veel geld. Dit zijn allemaal elementen waardoor je mee terug in de tijd wordt genomen. Je proeft even hoe het leven er toen aantoe ging.

Door de beeldende, vlotte schrijfstijl van Davide Morosinotto word je meegetrokken in het avontuur van de vier vrienden. Ook vind je bij elk hoofdstuk hele mooie illustraties (bijvoorbeeld van de catalogus van Walker & Dawn), die echt iets toevoegen aan het verhaal. Het verhaal is hierdoor spannend, mysterieus en je wil gewoon weten hoe het gaat aflopen.  Tijdens het lezen ben je zelf aan het mee puzzelen. Hoe zit het mysterie nou precies in elkaar? Het antwoord daarop kan nog best wel verrassend zijn!

Verder weet Davide Morosinotto op een mooie manier belangrijke boodschappen over te brengen. Hij laat zien hoe belangrijk vriendschap kan zijn en dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt of wat je hebt meegemaakt. Zolang je dromen hebt, kan je deze bereiken door hard te werken! Dit is zeker een boodschap die in een kinderboek thuishoort.

Kortom, Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn van Davide Morosinotto is een heerlijk avonturenboek voor zowel jong als oud. Het is spannend, verrassend en zit vol met kleurrijke herkenbare personages! Een boek dat zeker niet mag ontbreken in de boekenkast van kleine avonturiers.