Recensie: Het magische meer (Rani de Vadder)

Titel: Het magische meer

Auteur: Rani de Vadder

Uitgeverij: Hamley Books (8 november 2021)

Aantal bladzijdes: 240

Prijs: € 17,50

Wanneer de tweelingzus van Fie heel erg ziek wordt, komt ze in een coma terecht. Maar volgens Fie ligt Minne in een diepe slaap, waar ze zonder de hulp van Fie niet meer uit zal geraken. Samen met haar vriend Alex reist Fie in haar dromen naar de magische wereld, Withaven, die door de tweelingzussen werd gemaakt. Tijdens de reis krijgen de vrienden hulp van verschillende wezens, waardoor zowel Fie als Alex ervan overtuigd raken dat ze Minne echt kunnen redden. Maar als ze op het kwaad stuiten dat Minne in zijn greep houdt, lijkt een oplossing wel heel ver weg.

Het magische meer is alweer het derde boek van Rani de Vadder. Eerder las ik het YA boek Toxine en die vond ik geweldig. De recensie lees je HIER. Aan het begin van 2020 verscheen haar eerste jeugdboek Draco en dat was het Boek van de Maand in februari op Magic of Books. Ben je benieuwd naar de vragen die Rani de Vadder hierover heeft beantwoord? Klik dan HIER. En dan ga ik het nu natuurlijk hebben over wat ik van haar tweede jeugdboek Het magische meer vond, want daarvoor zijn jullie hier!

Het verhaal in Het magische meer start direct vanaf de allereerste pagina. Dit komt omdat Minne al meteen in een diepe slaap ligt. Hierdoor kom je al vrij snel terecht in de droomwereld Withaven. In het begin is het nog allemaal vrij mysterieus en is het niet helemaal duidelijk hoe de droomwereld is ontstaan, maar dit wordt gaandeweg duidelijk. Rani de Vadder verwerkt namelijk in het hele verhaal kleine stukjes informatie over de droomwereld Withaven en laat het steeds meer tot leven komen voor de lezer. Zeker naar het einde van Het magische meer toe valt alles op zijn plek.

“Withaven is een prachtige wereld, maar met het dolend kwaad zijn veel dingen angstiger en gevaarlijker.” – p. 50

Hoewel Rani de Vadder zeker haar eigen draai heeft gegeven aan de droomwereld in Het magische meer doet het toch een beetje denken aan andere boeken, zoals Spoorloos op de droomplaneet van Myron van der Velden en de Maanziek-trilogie van Eva Linden. Hierdoor is het concept niet helemaal vernieuwend, maar dit neemt niet weg dat Rani de Vadder veel originele elementen in het verhaal heeft verwerkt waardoor het loskomt van de andere boeken. Met Het magische meer zet Rani de Vadder dan ook een vermakelijk jeugdboek neer.

Het magische meer is geschreven vanuit Fie’s perspectief. Dit zorgt ervoor dat je haar het beste leert kennen. Op haar avontuur wordt zij vergezeld door Alex. Ook hem leer je voldoende kennen. Het gaat niet echt diepte in, maar dat hoeft ook niet in een jeugdboek. Rani de Vadder beschrijft verder iedereen precies genoeg om er een beeld bij te krijgen en de personages tot leven te laten komen. Hierdoor blijft Het magische meer voldoende vaart houden en is het geen enkel moment saai. Dit komt ook doordat het verhaal ontzettend fantasierijk is. Niks is gek in Withaven, zo kom je bijvoorbeeld heksen tegen, maar ook andere magische wezens. Deze worden stuk voor stuk gedetailleerd beschreven.

Kortom, Het magische meer van Rani de Vadder is een jeugdboek die de moeite waard is om te lezen. Hier en daar had het verhaal iets gedetailleerder gemogen, zo had ik bijvoorbeeld iets meer over het ontstaan van de droomwereld Withaven willen lezen. Zoals waarom Fie en Minne deze wereld hebben bedacht. Dit neemt niet weg dat ik ontzettend heb genoten van Het magische meer. Het is een spannend, mysterieus en fantasierijk verhaal. Zeker de fans van Rani de Vadder kunnen hun hart ophalen met Het magische meer.