Recensie: Het lied van mijn hart (Lizzie van den Ham & Lily Frank)

Auteur: Lizzie van den Ham & Lily Frank

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing (januari 2018)

Genre: Feelgood

Aantal bladzijdes: 264

Prijs: €17,50

TWEE SCHOLEN, EEN WINTERSE SCHOOLREIS… KAN DAT WEL GOED GAAN?

Als muziekdocent Anne net voor de zomervakantie te horen krijgt dat haar contract op het Haags Lyceum niet wordt verlengd, kan ze haar oren niet geloven. Gelukkig vindt ze snel een nieuwe baan op het Thorbecke College. Wanneer ze in december mee wordt gevraagd op een schoolreis naar Brussel waar ook het Haags Lyceum aan meedoet, staat ze ineens oog in oog met haar opvolger Sjoerd Scheltema. Dan wordt pijnlijk duidelijk waarom haar contract niet werd verlengd: Sjoerd is het neefje van haar oude directeur.

Intussen staat ook 5-HAVO-leerling Liv voor een onaangename verrassing als blijkt dat haar grote rivaal van het Haags Lyceum meegaat naar Brussel. Kim Ji Ho versloeg haar genadeloos tijdens Den Haag’s Got Talent en hij laat geen gelegenheid voorbij gaan om dat haar in te wrijven. Liv kan Kim nu nog minder uitstaan en doet er alles aan om hem te ontlopen.

Het verhaal in Het lied van mijn hart wordt verteld vanuit Liv’s en Anne’s perspectief. Aan de ene kant lees je het verhaal dus vanuit een tiener en aan de andere kant vanuit een volwassen vrouw. Beide personages zijn sympathiek en als lezer sluit je ze dan ook vrij snel in je hart. En niet alleen de hoofdpersonages stelen je hart, maar ook een aantal bijpersonages. Iedereen is toch net even anders dan je denkt en dat maakt veel van de personages intrigerend om over te lezen.

Naarmate het verhaal vordert in Het lied van mijn hart merk je echt dat zowel Liv als Anne een persoonlijke groei doormaakt. Het schoolreisje laat hen allebei inzien waar ze voor moeten en willen vechten. Eigenlijk lijken ze ook wel een beetje op elkaar.

Het lied van mijn hart van Lizzie van den Ham & Lily Frank is een feelgoodroman, dit wordt vooral duidelijk na ongeveer de helft van het boek. De eerste helft van het boek vond ik eigenlijk een typisch tienerboek. Dit kwam mede door het simpele taalgebruik en de wisselende gevoelens van Liv. Ook de cover deed mij vermoeden dat Het lied van mijn hart meer een boek was voor de jonge YA-lezers, maar dit blijkt dus niet zo te zijn. Er zijn een aantal expliciete scènes in het boek verwerkt, die echt niet geschikt zijn voor jonge lezers!

Af en toe had er iets meer diepgang in het verhaal mogen zitten. Aan de ene kant werden er nu een aantal dingen aangehaald en niet verder uitgewerkt. Maar aan de andere kant werden er ook details aangehaald die in mijn ogen dan weer niet zo relevant waren voor het verhaal. Van mij had het stukje over Wesley er best uit gemogen zodat er meer ruimte was geweest voor een confrontatie tussen Liv en haar moeder. Dit had Het Lied van mijn hart denk ik naar het volgende niveau getild.

Één ding is in ieder geval wel zeker; Het lied van mijn hart van Lizzie van den Ham & Lily Frank is verslavend geschreven. Zodra je begint met lezen is het boek maar moeilijk aan de kant te leggen en wil je gewoon weten wat er allemaal gaat gebeuren. Het is echt een ‘easy read’ en je kan het binnen een dag uitgelezen hebben als je de tijd hebt. Het is een heerlijk boek om even tussendoor te lezen! Lekker licht en je hoeft er niet te veel bij na te denken.

Kortom, Het lied van mijn hart van Lizzie van den Ham & Lily Frank is een aanrader voor de feelgoodlezer die van een makkelijk en simpel geschreven verhaal houdt. Hier en daar had het van mij op sommige punten iets meer diepgang mogen krijgen, maar desondanks is het een heerlijk boek dat je even snel wegleest.

Deze recensie is onderdeel van een blogtour. Gisteren was er een mooie recensie te lezen op de blog van Melissa, Dutchbookdragon, en morgen is het de beurt aan Sjmschrijft en Selinablogt.