Recensie: Het licht van Lorelei (Jen Minkman)

Genre: Fantasy, Young Adult

Aantal bladzijdes: 462

Prijs: € 17,50

Enna wil meer dan een leven als arm vissersmeisje.
Aska wil weg uit het klooster waar ze haar hele leven moet dienen.
Melinda gelooft niet meer in de regels van haar volk.

Al bijna driehonderd jaar wonen de Angelen en Skylgers samen op Terschelling. De Skylgers zijn de oorspronkelijke bewoners van het eiland, maar De Angelen maken de dienst uit en alleen zij mogen gebruik maken van elektriciteit. Hun heilige Vuur van Brandarius, dat brandt in de vuurtoren in de hoofdstad, houdt de gevaarlijke Sirenes ver weg van het eiland. Zo krijgen de zeemeerminnen geen kans de arme Skylgers en rijke Angelen de zee in te lokken met hun gezang. Maar zijn de Sirenes de Skylgers wel zo vijandig gezind?  Kunnen alleen de Angelen elektriciteit opwekken?  En wat gebeurt er als het Vuur van Brandarius dooft?

Enna, Aska en Melinda zoeken ieder op hun eigen wijze een manier om zich te ontworstelen aan de ijzeren greep van burgemeester Alva en de hooggeplaatste Angelen. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot…

Het licht van Lorelei van Jen Minkman is een prachtig verhaal dat je aanzet tot nadenken. Het begint vrij langzaam, waardoor je echt een beetje het verhaal ingetrokken moet worden. Maar als Jen Minkman daar eindelijk in is geslaagd, laat ze je niet meer los. Ze neemt je mee naar de wereld van sirenes, Skylgers en Angelen. Niks is wat het lijkt en je wordt aldoor verrast.

Het licht van Lorelei is vanuit 3 verschillende perspectieven geschreven. In het verhaal komen Enna, Aska en Melinda aan het woord. Ze zijn allemaal anders, maar hebben uiteindelijk hetzelfde einddoel. Het is mooi om te zien hoe deze personages zich samen, maar ook individueel ontwikkelen. Langzaam beginnen ze in te zien dat je niet alles wat je verteld wordt blindelings moet geloven, maar dat het ook belangrijk is om zelf een eigen oordeel te vormen! Er ontstaat een onverwachte vriendschap, die je hart zal verwarmen.

“Want de ziel moet eerst branden voor hij kan stralen.” – p. 394

In Het licht van Lorelei combineert Jen Minkman het fantasygenre met elementen uit onze eigen wereld. Het verhaal speelt zich namelijk gewoon af in Nederland, alleen leven er in onze Waddenzee niet alleen maar vissen en zeehonden, maar ook sirenes! Het is ontzettend leuk om sommige dingen in het verhaal te herkennen, hierdoor krijg je het gevoel dat het zomaar echt gebeurd kan zijn! Deze combinatie maakt Het licht van Lorelei ook net even extra speciaal om te lezen.

Het licht van Lorelei is niet alleen maar een leuk en spannend fantasyverhaal over sirenes dat je even snel tussendoor wegleest. Jen Minkman probeert namelijk echt een boodschap op de lezer over te brengen. Het verhaal laat zien dat iedereen hetzelfde is en dat het belangrijk is om elkaar te accepteren. Dit kan soms een beetje eng zijn, omdat mensen vaak bang zijn voor het onbekende en zichzelf willen beschermen. Dit is natuurlijk ontzettend actueel en het is mooi om het op deze manier terug te lezen in een boek!

“We zijn samen betoverd door de liefde, en dat is de enige juiste betovering op deze aarde.” – p. 315

Jen Minkman heeft een bijzondere schrijfstijl en weet de lezer te raken! Ze brengt op een prachtige manier boodschappen over. Eigenlijk heb je niet eens door dat ze dat doet, omdat Het licht van Lorelei een spannend verhaal is en je meeneemt naar een andere werkelijkheid. Toch besef je als je het boek dichtslaat dat je op een andere manier naar sommige dingen kijkt!

Natuurlijk zit er ook liefde in Het licht van Lorelei verwerkt. Ik ben hier altijd gek op, ik hou er namelijk gewoon van als mensen verliefd op elkaar worden in verhalen (vooral als ik ze graag met elkaar zie eindigen). Maar het voelde soms een beetje als instalove aan, de opbouw was af en toe net iets te weinig. Behalve bij Melinda, daar vond ik het echt heel erg mooi gedaan.

Maar ben je nog op zoek naar een mooi fantasyverhaal met een mooie, sterke boodschap? Dan is Het licht van Lorelei van Jen Minkman echt iets voor jou! Na een langzame opbouw word je gewoon meegetrokken in een wereld, die lijkt op de onze, met sirenes, Skylgers en Angelen! Je gaat vast van dit boek genieten.