Recensie: Het koekenmannetje en andere heerlijke sprookjes (Thaïs Vanderheyden)

Titel: Het koekenmannetje en andere heerlijke sprookjes

Auteur & Illustrator: Thaïs Vanderheyden

Uitgeverij: De Eenhoorn (13 augustus 2020)

Aantal bladzijdes: 48

Prijs: € 19,95

Een sprookjesboek om van te smullen. Hoe ontsnapt het koekenmannetje aan gulzige dieren? Kan een klein erwtje een prinses uit haar slaap houden? Waren de drie beren blij met het bezoekje van Goudlokje? De antwoorden lees je in deze heerlijke voorleesbundel vol vrolijke en kleurrijke illustraties.

In Het koekenmannetje en andere heerlijke sprookjes van Thaïs Vanderheyden vind je niet één, maar zes verschillende verhalen. De titel verklapt al waar het eerste verhaaltje over gaat, namelijk Het koekenmannetje. Hierna volgen De prinses op de erwt, Het wijze kippetje, Goudlokje en de drie beertjes, De vos en de raaf en De krekel en de mier. Sommige sprookjes zullen je waarschijnlijk wel bekend voorkomen, maar andere sprookjes zijn iets minder bekend. Des te leuker om ze samen met je kindje te ontdekken!

De verhaaltjes in Het koekenmannetje en andere heerlijke sprookjes zijn geschreven door ThaÏs Vanderheyden. Door haar fijne en sprookjesachtige schrijfstijl neemt zij je even mee in een andere wereld. Het centrale onderwerp in elk verhaaltje is ‘eten’. En ondanks dat het zes verschillende verhaaltjes zijn, sluiten ze hierdoor wel mooi bij elkaar aan. Ook de opmaak van de tekst spreekt erg aan doordat er gebruik is gemaakt van verschillende kleuren, soms is de tekst schuingedrukt en soms dikgedrukt. Dit maakt het in zijn geheel erg speels!

Niet alleen de tekst in Het koekenmannetje en andere heerlijke sprookjes is geschreven door Thaïs Vanderheyden, zij maakte ook de illustraties voor dit prentenboek. Ze zijn erg kleurrijk en gedetailleerd waardoor alles tot leven komt, zeker voor kleine kindjes. Zij zullen hun ogen uitkijken tijdens het (voor)lezen. Verder passen de illustraties goed bij de verhaaltjes en is het gewoon genieten van elke bladzijde die je omslaat. Het zal moeilijk worden om het tijdens het (voor)lezen maar bij een enkel verhaaltje te houden.

Kortom, Het koekenmannetje en andere heerlijke sprookjes van Thaïs Vanderheyden is een mooi prentenboek om in huis te hebben. Het is geschikt voor kindjes vanaf 3 jaar, dan kan je het als ouder lekker voorlezen en samen alle mooie illustraties bekijken. Maar Het koekenmannetje en andere heerlijke sprookjes is zeker ook een boek om alleen gelezen te worden door iets oudere kinderen. De tekst heeft een speelse en fijne uitstraling in combinatie met alle illustraties!