Recensie: Het Jungleboek (Daan Remmerts de Vries)

Titel: Het Jungleboek

Auteur: Daan Remmerts de Vries

Illustrator: Mark Janssen

Uitgeverij: Volt (22 oktober 2020)

Aantal bladzijdes: 144

Prijs: € 17,50

Al als peuter moet Mowgli vluchten voor de valse, mensenhatende tijger Shere Khan. Op het nippertje wordt hij gered door twee wolven, die hem beschermen en opvoeden. Maar de tijger is hem niet vergeten; altijd is er de bedreiging van die gestreepte vijand. Gelukkig wordt Mowgli bijgestaan door twee geweldige vrienden: de bedachtzame zwarte panter Baghera en de goedmoedige beer Baloe.
Van hen leert hij de wetten van de jungle, waarmee hij langzaamaan begrijpt dat je moet uitkijken voor apen, dat je beleefd moet zijn tegen olifanten en dat het nut heeft om de taal van de slangen te spreken. Uiteindelijk dringt dan de vraag zich op: is Mowgli een dier of toch eigenlijk een mens…?

De kans is vrij klein dat je het verhaal van ‘Het Jungleboek‘ nog niet kent. Het originele verhaal is in 1894 geschreven door Rudyard Kipling en inmiddels is het een van de bekendste verhalen voor kinderen in de wereld. Er is in 1967 namelijk een Disney tekenfilm van gemaakt en onlangs zijn er ook meerdere live-action films van verschenen (zoals The Jungle Book(2016) en Mowgli). Nu hebben Daan Remmerts de Vries en Mark Janssen deze klassieker in een nieuw jasje gestoken en is Het Jungleboek een tijdje geleden verschenen bij uitgeverij Volt.

Op de voorkant van Het Jungleboek staat ‘Naar The Jungle Book van Rudyard Kipling’, maar vergis je niet.. Want Daan Remmerts de Vries heeft zijn eigen draai aan het verhaal gegeven. Op de achterkant staat dan ook te lezen ‘Vergeet de films die er van Het Jungleboek zijn gemaakt – Dít is het echte verhaal over Mowgli, die opgroeide in het oerwoud van India‘. En dit klopt! De grote lijnen zijn natuurlijk hetzelfde, maar er zijn een aantal kleine details anders of toegevoegd. Dit geeft Het Jungleboek toch net een andere vibe tijdens het lezen. Want ook al ken je het originele verhaal, dit verhaal kan soms verrassend uit de hoek komen.

Het Jungleboek is door Daan Remmerts de Vries voor alle leeftijden geschreven. Aan de jongste kindjes kan dit boek perfect worden voorgelezen. Ondertussen kun je samen naar de prachtige illustraties van Mark Janssen kijken en bijvoorbeeld vragen of hij/zij Baghera of een ander personage in de illustratie herkend. Als de kindjes wat ouder zijn dan kan Het Jungleboek ook prima zelfstandig gelezen worden door de vlotte en simpele schrijfstijl van Daan Remmerts de Vries. En ik kan jullie verklappen dat je als volwassene net zo in het verhaal wordt getrokken als kinderen!

De illustraties in Het Jungleboek zijn gemaakt door Mark Janssen. De cover van het boek is toch al een plaatje?! Zulke pagina grote illustraties vind je ook in het boek zelf. Soms beslaan ze één pagina en soms twee. Af en toe vind je ook een kleine illustratie! Wat ik kan verklappen is dat elke illustratie van Mark Janssen perfect past bij het stukje verhaal van Daan Remmerts de Vries. Ze vullen elkaar moeiteloos aan en laten het verhaal voor kinderen op die manier echt tot leven komen. Je kijkt je ogen echt uit tijdens het lezen van Het Jungleboek.

Dus mocht je nog op zoek zijn naar een leuk sprookje in een prachtige uitvoering? Dan raad ik je zeker Het Jungleboek van Daan Remmerts de Vries en Mark Janssen aan. Ondanks dat je het verhaal waarschijnlijk wel al kent van Rudyard Kipling, heeft de auteur wel zijn eigen draai aan het verhaal gegeven. En in combinatie met de illustraties is dit gewoon het perfecte voorleesboek, al is het uiteraard geschikt om door alle leeftijden gelezen te worden.