Recensie: Het ibis hof (Ellis van Zijll)

Titel: Het ibis hof

Auteur: Ellis van Zijll

Uitgeverij: Godijn Publishing (13 mei 2022)

Aantal bladzijdes: 447

Prijs: € 21,99

——————————————————————

Wat als goden daadwerkelijk bestaan? Yanara leidt een rustig leven als dochter van de tempelpriester. Samen met haar tweelingzus, Asenath, assisteert ze bij de dagelijkse rituelen. Helaas komen er steeds minder mensen opdagen bij deze diensten. Het geloof in de goden verwatert en dit lijkt onomkeerbaar. Dan verschijnt er een boodschapper van de Oppergod Ra. Hij nodigt de mensen uit afgevaardigden te sturen naar het Hof der Goden. Hen wordt een kans geboden bij de goden in de leer te gaan. Maar let wel, slechts enkelen zullen het Hof der Goden vinden, dat zich in de Raeb-woestijn bevindt. Zij die een ware toewijding aan de goden in hun hart dragen komen het tegen. Echter kunnen alleen zij die waardig bevonden worden, binnentreden,’ luiden zijn woorden. Yanara en Asenath worden geacht zich aan de levensgevaarlijke reis te wagen en gaan op zoek naar het Hof der Goden. Zullen ze het vinden en wat zullen ze daar aantreffen?

——————————————————————

Misschien heb je de naam Ellis van Zijll (ook wel bekend als abookbat op Bookstagram) weleens voorbij zien komen? Van haar hand verscheen eerder al het boek Abdij van de nacht, een verhaal over religie en armoede. En onder de naam Ellis van Steen schreef zij het jeugdboek Nachtmerriewedstrijd. Nu is onlangs het young adult boek Het ibis hof verschenen en omdat Ellis van Zijll morgen (28 augustus) jarig is heb ik alvast een cadeautje voor haar, namelijk deze recensie! Ik vertel jullie graag wat ik van Het ibis hof vond.

Voordat je begint met het lezen van Het ibis hof van Ellis van Zijll staat er een kleine trigger warning vermeld. Dat is vooral fijn voor de mensen die misschien een beetje moeite hebben met dit specifieke onderwerp. Ook heeft Ellis van Zijll ervoor gezorgd dat er aan het einde van Het ibis hof een begrippenlijst te vinden is voor het geval je sommige woorden niet helemaal begrijpt. Super handig, want zo komt het verhaal in Het ibis hof nog meer tot zijn recht. Na deze informatie kan het verhaal eindelijk beginnen en gaan we ontdekken of goden echt bestaan!

Ellis van Zijl heeft een ontzettend fijne, vlotte en gedetailleerde schrijfstijl in Het ibis hof. Je kan merken dat ze veel onderzoek heeft gedaan naar het oude Egypte waardoor ze er moeiteloos voor zorgt dat het verhaal tot leven komt voor de lezer. Je wordt onderdeel van het verhaal en loopt samen met o.a. Yanara en Asenath door de straten van het oude Egypte. Je gaat even terug in de tijd en eigenlijk speelt het verhaal in Het ibis hof zich als een film voor je ogen af. Ellis van Zijll weet hierdoor de aandacht van de lezer vast te pakken en niet meer los te laten.

De worldbuilding en hoofdpersonages worden perfect opgebouwd in Het ibis hof. Ellis van Zijll heeft over alles nagedacht en het verhaal klopt tot in de kleine puntjes. De Egyptische goden zijn nog nooit zo goed tot leven gekomen! Wel passeren er erg veel personages de revue en die worden niet allemaal even goed uitgewerkt. Je moet Het ibis hof daarom wel met voldoende aandacht lezen! Wat ik zelf altijd heel leuk vind aan een verhaal is als er een beetje romantiek in voorkomt en dat heeft Ellis van Zijll perfect in het verhaal verweven. Het gaat misschien een beetje snel, maar de liefde voelt wel echt aan. Het is niet te aanwezig en geeft het verhaal net iets extra’s. Heerlijk!

Kortom, Het ibis hof van Ellis van Zijll is een erg tof young adult boek om te lezen. Zeker voor iedereen die wel geïnteresseerd is in Egyptische goden! De wereld wordt goed en duidelijk opgebouwd en je hebt zeker het idee dat je zelf even door de straten van het oude Egypte loopt. Yanara en Asenath zijn interessante karakters om over te lezen, maar de andere karakters worden soms iets te oppervlakkig beschreven. Ook voor de liefhebbers van romantiek is Het ibis hof genieten. De liefde bloeit snel op, maar laat de lezer verlangen naar meer!