Recensie: Het huis zonder einde (Daniëlle Bakhuis)

Titel: Het huis zonder einde

Auteur: Daniëlle Bakhuis

Uitgeverij: Van Goor (13 oktober 2020)

Genre: Young Adult, Horror

Aantal bladzijdes: 136

Prijs: €12,99

Iedereen in Westerdam weet het: het Woud van Westerdam moet je mijden zodra het donker is. ’s Nachts schijnen er vreemde, onverklaarbare dingen te gebeuren. Maar wanneer Samira en haar vrienden met Halloween de unieke kans krijgen om in het verlaten landhuis te kijken, wint de nieuwsgierigheid het van de angst. Ze zijn gewaarschuwd: wie te lang in het huis blijft, begint dingen te zien die er niet zijn…

Misschien heb je weleens gehoord van Daniëlle Bakhuis? Zij is namelijk de schrijfster van De Eliminatie, De Executie en Clownsnacht. Hiervan heb ik alleen het eerste boek gelezen en dat deed mij een beetje denken aan de film Saw. Heel tof dus! Nu heb ik dan ook eindelijk Het huis zonder einde kunnen lezen en ik kan jullie alvast vertellen dat het lezen van dit boek zenuwslopend spannend was..

Het is fijn dat Het huis zonder einde niet al te dik is. Hiermee zorgt Daniëlle Bakhuis ervoor dat het tempo hoog ligt en Het huis zonder einde bijna wegleest als een spannende horrorfilm! Er zitten geen onnodige details in het verhaal waardoor Daniëlle Bakhuis zich goed op de horror en spanning in het verhaal kan focussen. Dat is wat Het huis zonder einde zo sterk maakt. De rillingen lopen je over de rug tijdens het lezen.

“Wie te lang in Het huis zonder einde blijft, wordt gek” – p. 33

In Het huis zonder einde heeft Daniëlle Bakhuis verschillende ‘Urban Legends’ verwerkt. Maar op een hele originele manier! Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van het verhaal over ‘Bloody Mary’ en in Het huis zonder einde komt deze Urban Legend natuurlijk ook even langs. Alleen wordt hij gecombineerd met een andere Urban Legend waardoor het verhaal toch een leuke twist krijgt.

Het einde van Het huis zonder einde (als er echt al een einde is natuurlijk) is best wel een mindfuck! Daniëlle Bakhuis is er echt in geslaagd om de lezer dusdanig te laten twijfelen dat je niet meer weet wat er echt gebeurt en wat niet. Het huis zonder einde kruipt in je hoofd en het is nog maar de vraag of je het huis ooit uit je gedachten weet te krijgen.. Het einde kan meerdere dingen betekenen, dat mag je zelf bepalen!

Kortom, Het huis zonder einde van Daniëlle Bakhuis mag zich met recht een Jeugdhorror noemen. Zeker als je dit boek ’s avonds leest kan het voor slapeloze nachten zorgen. Het is spannend, griezelig en een echte mindfuck! Wat is echt en wat niet? Je weet het niet zeker en dat maakt van Het huis zonder einde en huiveringwekkend boek!