Recensie: Het Hotel in de Wolken (Mel Hartman)

Auteur: Mel Hartman

Uitgeverij: Hamley Books (24 maart 2022)

Genre: Jeugd, Griezelboek

Aantal bladzijdes: 214

Prijs: € 18,-

‘Het hotel is nog niet tevreden. Het is de beurt aan het andere team. Het spel begint opnieuw.’

Hella en haar vrienden zitten nog steeds vast in het hotel dat in de lucht hangt. Ze zijn echter alles vergeten, zelfs hoe ze daar terecht zijn gekomen. Daar zorgen alle lekkernijen, die ze gretig oppeuzelen, op tafel voor. Ook het spel dat ze eerder moesten spelen om hun angsten te overwinnen en hun ouders terug te vinden, herinneren ze zich niet meer. En bovendien zijn hun ouders weer verdwenen. Maar langzamerhand komen de herinneringen bij Hella terug en probeert ze de andere kinderen te overtuigen om te stoppen met het eten van al het lekkers. Wanneer ze op zoek gaan naar hun ouders, probeert het hotel hen op allerlei manieren te dwarsbomen. Kunnen de kinderen aan de duistere verleidingen van het hotel weerstaan? Lukt het hen om het hotel te verslaan en om hun ouders te vinden?

Een van mijn favoriete griezelboeken uit 2021 was zeker Het Hotel op de Rots van Mel Hartman. De recensie lees je HIER. Het hotel op de Rots eindigde met een redelijke cliffhanger en je vroeg je meteen af hoe het af zou lopen met Hella, Serge, Andy, Maggy, Willy en hun ouders. Zouden ze het hotel ooit nog kunnen verlaten? Gelukkig gaan we dat nu te weten komen in het vervolg, Het Hotel in de Wolken.

Voordat het verhaal in Het Hotel in de Wolken begint, lees je nog even in het kort wat er eerder gebeurde in Het Hotel op de Rots. Mel Hartman geeft je dus een fijne opfrisser voor als je het eerste deel een tijdje geleden gelezen hebt. Daarna begint het verhaal in Het Hotel in de Wolken meteen spannend, je leest namelijk verder waar je gebleven bent. En die spanning weet Mel Hartman gedurende het verhaal goed vast te houden, je voelt dat er constant gevaar op de loer ligt en dat niemand veilig is.

“Ineens stopt het gegil en slaan de monden met een klap dicht. Hella hoort de tanden tegen elkaar kletteren.” – p. 70

Wederom liggen er verschillende mooie boodschappen in het verhaal verborgen. Dit keer hoeven Hella, Serge, Andy, Maggy en Willy hun angsten niet te overwinnen, maar moeten ze andere opdrachten uitvoeren die iets te maken hebben met dingen die ze niet goed doen in het dagelijks leven. Het concept is dus een beetje hetzelfde als in Het Hotel op de Rots. Daarnaast komen ze erachter dat samenwerken belangrijker is dan het alleen te doen. Het Hotel in de Wolken van Mel Hartman is dus meer dan alleen maar een griezelboek met een eng verhaal.

Mel Hartman neemt de lezer moeiteloos mee in een fantasierijk avontuur. Er gebeurt van alles in Het Hotel in de Wolken, je kan het zo gek niet bedenken. Maar een ding staat vast en dat is dat het verhaal behoorlijk griezelig is. Zeker als je het boek ’s avonds laat in het donker in bed leest. Door de levendige beschrijvingen speelt Het Hotel in de Wolken zich als een film voor je ogen af. Alles en iedereen komt tot leven. Dit komt ook door de illustraties, al geven die af en toe weleens spoilers weg.

Het Hotel in de Wolken is een tof vervolg op Het Hotel op de Rots van Mel Hartman. De boeken volgen elkaar mooi op en hebben beiden hetzelfde concept. Hella, Serge, Andy, Maggy en Willy ontwikkelen zichzelf door middel van de spannende opdrachten die zij van het hotel moeten doen. Het verhaal is mooi, spannend, griezelig en mysterieus! Het Hotel in de Wolken bevat prachtige boodschappen, maar de rillingen lopen over je rug tijdens het lezen.

Deze recensie is onderdeel van Het Hotel in de Wolken-blogtour, georganiseerd door Uitgeverij Hamley Books. Voor alle deelnemende bloggers neem even een kijkje op mijn Bookstagram!