Recensie: Het gouden blad (Kirsten Hall)

Auteur: Kirsten Hall

Illustrator: Matthew Forsythe

Uitgeverij: Christofoor (oktober 2019)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 48

Prijs: € 15,95

Op een dag verschijnt er een gouden blad in het bos. Zodra de bosdieren het opmerken, willen ze het allemaal heel graag hebben. Maar tijdens hun strijd om het blad gaat het kapot. Met een gebroken hart vragen de dieren zich af of ze ooit weer zo’n bijzonder blad zullen zien.

Het gouden blad van Kirsten Hall is niet zomaar een leuk prentenboek. Het bevat namelijk een hele mooie boodschap. In het begin van het verhaal denken de dieren in het bos vooral aan zichzelf. Ze zijn egoïstisch en willen al het moois voor zichzelf houden. Maar door hun hebzucht vernietigen ze juist iets unieks en kan niemand er meer van genieten. Terwijl dit niet nodig was geweest als je maar probeert te delen. Een mooie boodschap die kinderen met zich mee zullen blijven dragen na het lezen van Het gouden blad.

De illustraties van Matthew Forsythe in Het gouden blad zijn ontzettend uniek. Niet eerder heb ik zulke bijzondere prenten voorbij zien komen in een kinderboek! In beginsel zijn de illustraties vrij abstract, zonder al te veel details. Maar het simplisme trekt de aandacht en als je goed kijkt zijn er soms ook dieren verborgen in de achtergrond. De kleuren die Matthew Forsythe gebruikt passen precies binnen de seizoenen waarin het verhaal zich afspeelt. Koud en rustig voor de winter. Warm en zwoel voor de zomer.

Kirsten Hall heeft een hele mooie, fijne, hartverwarmende schrijfstijl vol met indrukwekkende beschrijvingen. In een paar zinnen weet ze erg duidelijk een boodschap op de lezer over te brengen. Het verhaal van Kirsten Hall en de illustraties van Matthew Forsythe sluiten ook prachtig bij elkaar aan. Hierdoor is Het gouden blad een must-have prentenboek!

Ik denk dat Het gouden blad erg leuk is om samen te lezen of om voor te lezen! Dan kun je namelijk na het verhaaltje met elkaar praten over de prachtige boodschap die in het verhaal verborgen ligt. En ondertussen geniet je samen van alle illustraties. Het gouden blad zal zeker een lach op jullie gezicht toveren!