Recensie: Het gestolen sterrenstof (Geert Klaasen)

Titel: Het gestolen sterrenstof

Serie: De kronieken van Finn (1)

Auteur: Geert Klaasen

Uitgeverij: Davidsfonds Infodok (12 juni 2019)

Aantal bladzijdes: 127

Prijs: € 15,99

Finns leven staat op zijn kop wanneer hij onverwachts ontwaakt in Dromenland, het wonderlijke rijk van koning Edelbertus de Elastische. Niet alleen ontmoet hij er de gemene baron du Pompelzoen en de mysterieuze Zandman, maar ook een rasechte middelleeuw en de betoverende prinses Lisa. Hij tuimelt van het ene avontuur in het andere, tot hij ontdekt dat er sterrenstof gestolen wordt – en zonder sterrenstof kan Dromenland niet blijven bestaan. Overdag is Finn het slachtoffer van pesterijen, maar ’s nachts wordt hij plots gebombardeerd tot held. Omdat Finn kan pendelen tussen de werelden, is hij de enige die beide nog kan redden…

Het gestolen sterrenstof van Geert Klaasen wordt verteld vanuit het perspectief van Finn. Het ene hoofdstuk bevindt hij zich in ‘De Wakkere Wereld’ en in het andere hoofdstuk loopt hij rond in ‘Dromenland’. Deze afwisseling is ontzettend leuk gedaan! En de scheiding tussen de twee verschillende werelden is erg duidelijk. Niet alleen omdat per hoofdstuk is aangegeven in welke wereld Finn zich bevindt, maar ook omdat ‘Dromenland’ ontzettend fantasierijk is.

Tijdens het schrijven van Het gestolen sterrenstof heeft Geert Klaasen overal aan gedacht waardoor ‘Dromenland’ heel goed in elkaar zit. Er wonen allemaal leuke droomfiguren, er is magie en door de beeldende schrijfstijl van de auteur lijkt het net alsof je er zelf rondloopt. Het gestolen sterrenstof is een heerlijk boek voor kinderen om lekker in te verdwalen en de wereld om hen heen te vergeten!

“Die avond knipte Finn het lampje in zijn piepkleine slaapkamer aan. Hij hield niet van het donker. Om de een of andere reden geloofde hij dat het licht hem beschermde tegen nachtmerries.” – p. 9

Helaas bevat Het gestolen sterrenstof van Geert Klaasen maar 127 pagina’s. Jammer, want ik had nog veel meer over Finn willen lezen. Maar dat neemt niet weg dat dit boek boordevol actie en avontuur zit. Meteen vanaf de eerste bladzijde word je het verhaal van Finn ingetrokken. Samen ontdek je ‘Dromenland’ en probeer je een groot mysterie te ontrafelen!

Ik kan je alvast verklappen dat Het gestolen sterrenstof van Geert Klaasen heel erg verrassend is voor de jonge lezer! Het is niet vanaf het begin duidelijk wat er precies aan de hand is en dat maakt het verhaal heerlijk mysterieus (en magisch!). Een prachtig verhaal dat niet alleen leuk is voor kinderen, maar stiekem ook als je al volwassen bent. Ideaal dus om voor te lezen!