Recensie: Het geheugen van Babel (Christelle Dabos)

Titel: Het geheugen van Babel

Serie: De Spiegelpassante (3)

Auteur: Christelle Dabos

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff  (27 september 2021)

Aantal bladzijdes: 504

Prijs: €24,99

Nadat Ophelia een groot geheim in Faroeks boek ontdekte, heeft ze twee jaar en zeven maanden op haar thuisark, Anima, doorgebracht. Maar nu is het tijd om in actie te komen… Ophelia reist onder een valse naam naar de ark van Babel, een kosmopolitische en hypermoderne ark die de parel van het universum wordt genoemd. Zal haar talent als lezer van voorwerpen voldoende zijn om te voorkomen dat ze door haar tegenstanders in een dodelijke val wordt gelokt? En zal ze Thorn, haar verloofde, ooit weer zien? Bovendien moet Ophelia een belangrijk geheim bewaren dat de sleutel tot het verleden kan zijn. Maar het kan ook de toekomst in groot gevaar brengen…

Het geheugen van Babel is inmiddels alweer het derde deel in De Spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Eerder verschenen al De ijzige verloofde (deel 1) en De vermisten van Maneschijn (deel 2). De recensies van deze boeken lees je HIER en HIER. Ik heb ontzettend genoten van de eerste twee delen in De Spiegelpassante-serie, Christelle Dabos heeft namelijk een hele originele en intrigerende wereld weten neer te zetten. Ik kon dan ook niet wachten om te weten hoe het verhaal van Ophelia verder zal verlopen in Het geheugen van Babel.

Voor de meesten zal het alweer een tijdje geleden zijn dat ze De ijzige verloofde en De vermisten van Maneschijn lazen. Gelukkig vind je aan het begin van Het geheugen van Babel, net als bij het tweede deel, een korte terugblik van het eerdere boek. Vooral als je de boeken niet vlak na elkaar leest is het erg fijn dat er een stukje met ‘Herinneringen aan deel 2’ in het boek te vinden is. Zo wordt je geheugen een beetje opgefrist en kan je volop genieten van het nieuwe boek. Zonder dat je constant denkt; wat was er ook alweer gebeurd?

“Thorn behandelde haar niet meer als een klein kind dat niks kon en dat je moest verstoppen. Hij gaf haar verantwoordelijkheden. Hij praatte met haar op voet van gelijkheid. Al het andere was ze kwijtgeraakt, dit wilde ze niet opgeven.” – p. 319

Na de grote verrassing in De vermisten van Maneschijn had ik verwacht dat ik meteen weer helemaal in het verhaal zou zitten, maar Het geheugen van Babel moet toch weer eventjes op gang komen. Christelle Dabos zorgt er niet voor dat je vanaf de allereerste pagina door het verhaal gepakt wordt en het verhaal begint een beetje traag. Dit komt omdat er een aantal nieuwe personages geïntroduceerd worden, maar het duurt helaas even voordat je ze leert kennen en een band met ze krijgt. Gelukkig komt hier na een tijdje wel verandering in en word je weer helemaal meegesleurd in de toffe wereld die Christelle Dabos gecreëerd heeft in haar eerdere boeken.

Zoals jullie misschien wel weten zal De Spiegelpassante-serie in totaal uit vier boeken bestaan. Je kan in Het geheugen van Babel dan ook merken dat Christelle Dabos al aan het opbouwen is naar het slotdeel, De storm van de Echo’s. Ophelia ondergaat een mooie ontwikkeling in Het geheugen van Babel en wordt nog sterker dan ze al was! Door de boeken heen zie je haar echt groeien en veranderen. Hiermee geeft Christelle Dabos een mooie diepgang aan de gehele Spiegelpassante-serie en ze maakt je nieuwsgierig naar hoe het verhaal van Ophelia straks zal gaan aflopen in het laatste deel. En OMG dat einde van Het geheugen van Babel is echt GE-WEL-DIG!

Met haar magische en fijne schrijfstijl neemt Christelle Dabos de lezer mee in het derde deel van De Spiegelpassante-serie. In Het geheugen van Babel valt er wederom te genieten van geheimen, bedrog, verraad en intriges in de zorgvuldig gecreëerde wereld van Christelle Dabos. Het verhaal in Het geheugen van Babel heeft helaas een tijd nodig om op gang te komen en is af en toe een beetje traag. Maar dit neemt niet weg dat het plot en de karakters onwijs goed in elkaar zitten. Er wordt sterk opgebouwd naar het vierde en laatste deel van de serie, De storm van echo’s. Ik ben onwijs benieuwd wat Christelle Dabos nog voor ons in petto heeft..

Tagged , , , , , ,