Recensie: Het geheim van Edison (Neal Shusterman & Eric Elfman)

Auteur: Neal Shusterman

Co-auteur: Eric Elfman

Uitgeverij: van Goor (2 juli 2020)

Genre: Kinderboek, Avontuur

Aantal bladzijdes: 334

Prijs: €17,99

In Het geheim van Edison heeft Nick inmiddels uitgepuzzeld dat alle vreemde voorwerpen die op zijn zolder lagen samen één veel grotere uitvinding vormen: de Nieuwe Intensieve Kracht Straler, oftewel N.I.K.S., het levenswerk van de uitvinder Nikola Tesla. Het is voor hem verder een raadsel wat de N.I.K.S. zou doen als hij compleet was. Nick weet alleen dat hij het apparaat moet voltooien en dus gaat hij op zoek naar de ontbrekende ‘Teslanoïde Voorwerpen’.

Helaas kennen ook de leden van het duistere Accelerati-genootschap de kracht van de uitvinding. Hun leider zet alles op alles om Nick tegen te houden en zelf de ontbrekende voorwerpen te vinden. De tijd dringt, want wie de N.I.K.S. voltooit, zal met dit wapen over de gehele wereld heersen.

Het geheim van Edison is het tweede deel uit de Acceleratie-trilogie van Neal Shusterman & Eric Elfman. Het eerste deel, De erfenis van Tesla, las ik al een tijdje geleden en nu is het eindelijk tijd voor het vervolg! Net zoals bij de naam Tesla, zal de naam Edison wel herkenning oproepen bij de meeste lezers. Hij was namelijk ook een uitvinder en heeft onder andere de gloeilamp uitgevonden.

De hoofdstukken in De erfenis van Tesla waren vooral vanuit Nicks perspectief geschreven, maar in Het geheim van Edison komen ook een veel andere personages aan bod. Dit zorgt voor de nodige afwisseling waardoor Neal Shusterman & Eric Elfman ervoor zorgen dat Het geheim van Edison niet eentonig wordt. Daarnaast is het ook gewoon heel interessant om af en toe iemand anders zijn gedachten te lezen, zo leer je de personages beter kennen en begrijpen. En ze voelen hierdoor erg eigenzinnig en uniek aan.

Net als in het vorige deel gebeurt er ook in Het geheim van Edison weer ontzettend veel. Je tuimelt van de ene in de andere gebeurtenis en het verhaal heeft erg veel vaart. Hier en daar had het misschien iets beter uitgewerkt kunnen worden door Neal Shusterman & Eric Elfman zodat het verhaal ook beter te begrijpen is voor kinderen die lezen iets lastiger vinden. Het is namelijk een erg tof avontuur voor ieder kind.

Het geheim van Edison is een spannend avontuur vol met wetenschap en interessante feitjes! Je kan merken dat Neal Shusterman & Eric Elfman veel kennis hierover hebben en het is voor kinderen erg fijn om er op deze manier meer te weten over te komen. Zeker omdat er ook veel humor in het verhaal verwerkt is. Als lezer zit je namelijk regelmatig een beetje hardop te grinniken tijdens het lezen van Het geheim van Edison.

Het geheim van Edison is een leuk tweede deel in de Accelerati-trilogie van Neal Shusterman & Eric Elfman. Samen met Nick en zijn vrienden ontrafel je allemaal interessante mysteries en tegelijkertijd is het erg leerzaam! Af en toe hadden gebeurtenissen iets meer uitgewerkt kunnen worden, maar doordat er veel van perspectief gewisseld wordt heeft Het geheim van Edison veel vaart en leest het redelijk makkelijk weg.

Tagged , , , , , ,