Recensie: Het geheim van de YouTube-ster (Myron van der Velden)

Titel: Het geheim van de YouTube-ster

Auteur: Myron van der Velden

Uitgeverij: Leopold (24 juni 2020)

Aantal bladzijdes: 112

Prijs: € 13,99

Flo is het zusje van Iris. Iris, met 150.000 volgers op YouTube. Iris die naar filmpremières mag. Iris die overal herkend wordt. Iris die geen normale gesprekken met Flo meer kan voeren, omdat ze altijd een vlog aan het maken is. Flo wordt er gek van. Alles draait om Iris. Zelfs haar eigen moeder lijkt te zijn vergeten dat Flo überhaupt bestaat. Maar Flo kent Iris’ geheim. Wat nou als ze haar zus online ontmaskert? Dan vergeten ze vast nooit meer wie Flo is…

Het geheim van de YouTube-ster, geschreven door Myron van der Velden, is onderdeel van de Het geheim van… -reeks. Inmiddels zijn er sinds 2002 al meer dan 40 boeken in deze reeks verschenen, elke keer met een ander geheim. Dit keer worden we door Myron van der Velden meegenomen in de wereld van social media. Niet alleen kom je meer over YouTube te weten, maar ook over bijvoorbeeld Instagram.

Het geheim van de YouTube-ster is geschreven op AVI-Niveau en is dus heel geschikt voor kinderen die bezig zijn met leren lezen. Daarnaast heeft Myron van der Velden sowieso een hele prettige schrijfstijl met simpele zinnen en woorden. Ze geeft precies genoeg details en alles loopt vloeiend in elkaar over. En de hoofdstukken zijn ook lekker kort! Hierdoor leest Het geheim van de YouTube-ster heel vlot weg.

Myron van der Velden heeft veel verschillende onderwerpen in Het geheim van de YouTube-ster verwerkt. Zo draait het verhaal om social media en is de boodschap dat niet alles wat je ziet altijd echt is. Flo en Iris laten samen zien dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is! Alles wat je doet heeft consequenties. Daarnaast gaat Het geheim van de YouTube-ster ook over familie en vriendschap. Er zijn meer belangrijke dingen in het leven dan alleen 150.000 volgers!

Verder is Het geheim van de YouTube-ster onwijs tof vormgegeven. Tijdens het lezen kom je namelijk regelmatig tekeningen van Ivan en Ilia tegen. Kinderen zullen dit vast geweldig vinden, want het is stiekem toch ook wel erg leuk om ergens naar te kunnen kijken tijdens het lezen. Zo komt het verhaal van Myron van der Velden nog meer tot leven in Het geheim van de YouTube-ster. En wat ook erg leuk gedaan is zijn de tekstbubbels als Flo berichtjes stuurt naar haar vriendin!

Het geheim van de YouTube-ster van Myron van der Velden is een heel herkenbaar en leerzaam boek voor kinderen. Tegenwoordig is social media hot, maar er kleven veel gevaren aan. Het is goed dat Myron van der Velden dit laat zien in haar verhaal, maar dat ze tegelijkertijd laat zien dat er ook hele mooie kanten aan kunnen zitten. Zolang je er maar bewust mee omgaat. Het geheim van de YouTube-ster is dan ook zeker een aanrader!