Recensie: Het geheim van de malamander (Thomas Taylor)

Serie: Owee aan Zee (1)

Auteur: Thomas Taylor

Uitgeverij: Lannoo (2 maart 2020)

Genre: Fantasy, Kinderboek

Aantal bladzijdes: 289

Prijs: € 15,99

Herbert Citroen van het Grand Hotel Nautilus weet dat het niet gemakkelijk is om gevonden voorwerpen terug bij hun eigenaars te krijgen – zeker wanneer het gevonden voorwerp geen voorwerp is, maar een meisje, Violet.

Niemand weet wat er gebeurd is met de ouders van Violet Purperwier. Heeft hun verdwijning te maken met het legendarische zeemonster, de malamander?

De cover van Het geheim van de malamander trok meteen mijn aandacht. Het roept vragen op; wie zijn die twee kinderen op het dak? Waarom staat er een man met een harpoen op hen gericht? Of richt hij misschien op de oude man met de bootshaak? En natuurlijk de grootste vraag van allemaal; Wat of wie is een malamander? Ik ben benieuwd wat voor verhaal Thomas Taylor gecreëerd heeft en of het aan mijn verwachtingen voldoet.

Thomas Taylor heeft de ‘legende’ van de malamander ontzettend goed opgebouwd. Het begint met kleine stukjes informatie en hoe verder je in het verhaal komt hoe meer je over de malamander te weten komt. Er is overal over nagedacht en ook het stadje Owee aan Zee (en zijn geschiedenis) komt mooi tot leven. De wereldopbouw in Het geheim van de malamander is hierdoor erg sterk en dit maakt het boek uniek! Daarbij komt alles ook nog eens tot leven door de beeldende schrijfstijl van Thomas Taylor.

“Er is iets in de mist, in de richting van de zee, te ver weg om het goed te zien. Het is een gehurkte figuur, in elkaar gedoken aan de waterkant alsof hij klaarzit om te springen. Maar er is iets vreemds mee, iets raars aan de lengte van de armen, iets visachtigs en stekeligs waardoor dit geen iemand kan zijn, maar eerder een iets.” – p. 81

Verder zijn alle personages die je tegenkomt in Het geheim van de malamander origineel. Dit komt niet alleen door de grappige namen (zoals lady Kraken, mevrouw Foezel en mevrouw Fossiel), maar ook door hun verschillende karakters. Aan ieder personage heeft Thomas Taylor een originele draai gegeven  en dit komt het verhaal zeker ten goede. Vooral de hoofdpersonages, Herbert (Herbie) Citroen en Violet Purperwier, leer je goed genoeg kennen! Ze hebben ieder hun eigen verhaal meegekregen.

Er zit ontzettend veel humor in Het geheim van de malamander verwerkt. In het eerste hoofdstuk went Thomas Taylor zich direct tot de lezer en dat is hilarisch. Ook door het hele verhaal heen gebeuren er veel grappige dingen. Maar dit neemt niet weg dat Het geheim van de malamander ook zeker een duister randje heeft en op sommige momenten zit je op het puntje van je stoel tijdens het lezen, zo spannend is het verhaal. Deze combinatie maakt het een zeer vermakelijk boek waar ik echt ontzettend erg van genoten heb.

Ik heb goed nieuws, want Het geheim van de malamander is niet het enige avontuur van Herbie en Violet. In het voorjaar van 2021 verschijnt namelijk het vervolg Het geheim van de gargantis! Ik kijk er nu al naar uit en hoop dat dit boek net zo spannend, duister, grappig en vermakelijk zal zijn als Het geheim van de malamander. Maar dat kan bijna niet anders; Thomas Taylor is namelijk een geweldige schrijver!