Recensie: Het fabuleuze leven van Aesopus (Ian Lendler)

Auteur: Ian Lendler

Illustrator: Pamela Zagarenski

Uitgeverij: Samsara (18 september 2020)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 64

Prijs: € 14,90

De fabels van Aesopus worden al meer dan 2500 jaar over de hele wereld verteld. Al generaties lang maken zijn dierenverhalen mensen aan het lachen en zetten hen aan het denken. Maar het meest inspirerende verhaal van Aesopus is zijn eigen levensverhaal. Aesopus werd als slavenkind geboren in het oude Griekenland. Zijn talent voor het vertellen van verhalen gebruikte hij om zichzelf te bevrijden uit zijn gevangenschap. Sterke, gevoelige schilderingen brengen zijn fabels – die tot de oudste bewaard gebleven verhalen uit de geschiedenis van de mensheid gerekend worden – tot leven, en laten het levensverhaal zien van de man die deugden als eerlijkheid, volharding en vriendelijkheid eeuwenlang doorgaf.

In Het fabuleuze leven van Aesopus van Ian Lendler volgen we ten eerste het leven van de slaaf Aesopus. Een prachtig verhaal op zich, waarin een mooie boodschap verborgen ligt. Met de verhalen die Aesopus verzon wist hij andere slaven te inspireren en te helpen om te overleven in een oneerlijke wereld. Hij gaf ze hoop op een beter leven door gewoon zichzelf te zijn.

Na het verhaal over Aesopus vind je in Het fabuleuze leven van Aesopus het gedeelte ‘De fabels van Aesopus’. Hier vind je alle verhalen die hij heeft bedacht. Na elk verhaal wordt er in één zin verteld wat de boodschap was. Dus ook als je zelf de boodschap er niet uit kan halen dan weet je wat Aesopus probeerde te zeggen en op die manier zorgt Ian Lendler ervoor dat je het verhaal op een hele andere manier ziet.

De verhalen in Het fabuleuze leven van Aesopus worden ondersteund door de illustraties van Pamela Zagarenski. De cover geeft hier alvast een mooie impressie van. Het zijn kleurrijke, warme illustraties die perfect bij de verschillende verhalen passen. Hierdoor komt het prentenboek moeiteloos tot leven voor de lezers. Er is veel te zien en te begrijpen waardoor Het fabuleuze leven van Aesopus voor vele uren plezier zal zorgen!

Mocht je nog op zoek zijn naar een prentenboek vol met verschillende verhalen, dan is Het fabuleuze leven van Aesopus van Ian Lendler en Pamela Zagarenski een echte aanrader. Met dit prentenboek leer jij je kindje prachtige levenslessen op een leuke manier (en zelf kan je er natuurlijk ook wel iets van leren). Het fabuleuze leven van Aesopus is dan ook het perfecte boek om voor te lezen en samen van de prachtige illustraties te genieten!