Recensie: Het donkere visioen (Marjo de Vroed)

Titel: Het donkere visioen

Auteur: Marjo de Vroed

Uitgeverij: Hamley Books (26 augustus 2022)

Aantal bladzijdes: 158

Prijs: € 18,-

——————————————————————

Rowin Kelsie lijkt een heel gewoon twaalfjarig meisje, maar dat is ze niet. Ze woont in een groot huis met een privékerkhof in de tuin, en haar enige vrienden zijn de geesten die daar wonen. Als op haar dertiende verjaardag een mysterieuze graaf in een mistwolk verschijnt, krijgt Rowin een visioen over monsterlijke wolven die haar kerkhof vernielen. Ze weet zeker dat het visioen en de graaf iets met elkaar te maken hebben. De grote vraag is alleen: wat? Om haar kerkhof te redden, zit er voor Rowin niets anders op dan haar veilige omgeving te verlaten en samen met haar geesthondje Zombie op zoek te gaan naar het geheim van de graaf. En dat brengt haar op duistere plekken…

——————————————————————

Misschien heb je de naam Marjo de Vroed weleens voorbij zien komen op social media? In 2019 verscheen van haar hand namelijk het kinderboek Code Zwart, het eerste deel in de detectiveserie De Bosdorp Brigade. En al snel volgde het tweede deel, genaamd Jamboree in Gevaar. En we hebben er even op moeten wachten, maar vorige maand verscheen eindelijk haar allernieuwste boek, Het donkere visioen. Een griezelboek voor kinderen vanaf ongeveer een jaar of tien. In deze recensie kom je iets meer te weten over dit spannende boek!

Marjo de Vroed weet de lezer in Het donkere visioen meteen vanaf de proloog te pakken. Het verhaal is direct duister, grimmig, mysterieus en griezelig. Je wilt meer van het verhaal weten, waardoor je het boek niet zo snel aan de kant legt en door blijft lezen. Dit komt natuurlijk ook doordat Marjo de Vroed een hele fijne, vlotte, humoristische en meeslepende schrijfstijl heeft. Voor je het weet heb je al een paar hoofdstukken gelezen en heb je af en toe lekker gelachen. Vergeet niet dat je tijdens het lezen ook weleens de rillingen over je rug voelt lopen, maar het is ook weer niet te eng. Het donkere visioen is dus heel geschikt voor kinderen van tien, precies griezelig genoeg!

Het donkere visioen van Marjo de Vroed gaat over Rowin en doordat je direct verschillende details leest over wie zij is, leer je haar goed kennen. Ze is lief, maar dapper. Ook al vindt ze dat zelf niet altijd. Ze is een heel bijzonder meisje, die een mooie boodschap voor de lezer in petto heeft. Daarnaast is het ontzettend tof dat Marjo de Vroed Ierse Folklore in Het donkere visioen heeft verwerkt. Je kan merken dat zij hier veel verstand van heeft en dit weet zij mooi en interessant in het verhaal te verweven. Het einde van Het donkere visioen is niet helemaal gesloten, dus er zit zeker een kans in dat er een vervolg gaat komen!

Kortom, Het donkere visioen van Marjo de Vroed is een echte aanrader voor de stoere lezers vanaf tien jaar, die wel van een beetje griezelen houden. Marjo de Vroed neemt je moeiteloos mee in het spannende en mysterieuze verhaal van Rowin. Ze is een bijzonder meisje, lief en dapper (al vindt ze dat zelf niet altijd). Met haar humoristische, griezelige en meeslepende schrijfstijl laat Marjo de Vroed de rillingen over je rug lopen tijdens het lezen van Het donkere visioen. En er is ook nog een beetje Ierse Folklore in het verhaal verwerkt, heel tof!