Recensie: Het dagboek van Gurty – Helemaal winterklaar & Overal kastanjes (Bertrand Santini)

Serie: Het dagboek van Gurty (2 & 3)

Auteur: Bertrand Santini

Uitgeverij: Pelckmans Uitgevers (15 oktober 2021 & 25 maart 2022)

Aantal bladzijdes: 173 & 176

Prijs: € 13,99

——————————————————————

Hou je vast, katten, muizen, eekhoorns en gebraden kippetjes! Gurty beleeft een heerlijke winter op het platteland. Bereid je voor op een lawine van vreugde, sneeuw en lachsalvo’s! Als blijkt dat Kaspers nieuwe liefje allergisch is voor honden, vertrekt Kasper met Gurty en een gebro- ken hart naar het platteland. Daar wacht Gurty een vrolijke wintervakantie, vol fratsen met Fleur, Billen- kop en de K.A.K. (Klup van Afgrijselijke Katten) en de eekhoorn die hihi doet.

O, de herfst! Gurty is DOL op de herfst. In de herfst ruikt de natuur naar billen. Alles verrot, alles verranzigt, alles vernat. Is het niet geweldig? Dus… ga mee op een kastanjekleurig avontuur met herfstbladsmaak.

——————————————————————

Kennen jullie de kinderboekenserie Het dagboek van Gurty van Bertrand Santini al? Inmiddels zijn er 4 delen verschenen, namelijk Vakantie op het platteland, Helemaal winterklaar, Overal kastanjes en Honden in actie. In al deze boeken neemt het grappige, lieve en soms ietwat lompe hondje Gurty je mee op avontuur! Onder andere Heavenleighbooks en Elinewildelezen hebben mij ontzettend nieuwsgierig gemaakt naar Het dagboek van Gurty en ik ben er eindelijk in begonnen. In deze recensie vertel ik jullie graag iets meer over het tweede en derde deel, Helemaal winterklaar en Overal kastanjes.

De titels verklappen het eigenlijk wel een beetje; Helemaal winterklaar speelt zich af in de winter en Overal kastanjes gaat natuurlijk over de herfst. Gurty neemt je in deze boeken mee op verschillende avonturen. Elk hoofdstuk bevat een ander verhaaltje waardoor Het dagboek van Gurty erg geschikt is om voor het slapen voor te lezen aan jouw kindje. Maar daarnaast sluiten de verhaaltjes ook heel goed op elkaar aan en vormt het een mooi geheel. Het belangrijkste is dat er ook prachtige boodschappen in de boeken verwerkt zitten doordat er gebruik is gemaakt van realistische situaties!

Bertrand Santini, of moet ik eigenlijk Gurty zeggen?, heeft een humoristische, vlotte en simpele schrijfstijl. Je krijgt een kijkje in het hoofd van Gurty, leest haar gedachtes en leert haar hierdoor goed kennen. Ideaal dus voor kindjes, zeker als ze niet zo van lezen houden of als ze zich maar kort kunnen concentreren tijdens het voorlezen. In Het dagboek van Gurty: Helemaal winterklaar & Overal kastanjes vind je ook allemaal toffe zwart-wit illustraties! Daarmee komen Gurty en haar vriendjes natuurlijk nog meer tot leven. Kinderen hebben dus ook voldoende te zien tijdens het (voor)lezen van Het dagboek van Gurty.

Dus ben jij op zoek naar boeken waarbij je hardop kan lachen, gieren, brullen? Dan raad ik je zeker Het dagboek van Gurty: Helemaal winterklaar & Overal kastanjes van Bertrand Santini aan. In de boekjes neemt het grappige, soms ietwat lompe hondje Gurty je lekker mee op de gekste avonturen. Elk hoofdstuk is een nieuwe dag met een nieuw verhaaltje. Hierdoor zijn Het dagboek van Gurty: Helemaal winterklaar & Overal kastanjes natuurlijk ideaal om lekker voor het slapengaan voor te lezen. Maar pas op! Waarschijnlijk is een verhaaltje niet genoeg.