Recensie: Het Cupcake Café (Jenny Colgan)

Serie: Cupcake Café (1)

Auteur: Jenny Colgan

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff (8 februari 2022)

Genre: Feelgood

Aantal bladzijdes: 460

Prijs: € 20,99

Issy Randall kan bakken. Nee, meer dan dat – Issy kan verbluffend luchtige, hemelse taarten maken waar het water je van in de mond loopt. Haar talent heeft ze van haar grootvader, in wiens bakkerij ze is opgegroeid.

Wanneer ze haar (oersaaie) baan kwijtraakt, besluit ze dat het tijd is voor de Grote Stap. Gewapend met recepten van haar grootvader, de hulp van haar beste vrienden en van de lokale bankmanager die zijn nek voor haar uitsteekt, opent ze Het Cupcake Café. Maar Issy heeft absoluut geen idee waar ze aan begonnen is. Al haar moed – en veel cake – is ervoor nodig om een ramp te voorkomen…

Jenny Colgan is een bekende naam onder de liefhebbers van feelgoodboeken! Zo kun je haar onder andere kennen van de Café Zon & Zee-serie & De kleine bakkerij aan het strand. Nu is onlangs het eerste deel van een gloednieuwe serie verschenen, namelijk Het Cupcake Café. Alleen al door de titel krijg ik zin in cupcakes, en dan heb ik het boek nog niet eens gelezen! Ik ben ontzettend benieuwd naar Issy’s avontuur en wat haar te wachten staat. Jenny Colgan kennende wordt het een verhaal om lekker bij weg te zwijmelen.

Bijna elk hoofdstuk in Het Cupcake Café begint met een recept, van een ‘Ik-zal-krijgen-wat-ik-wil-citroencake’ tot ‘Sinaasappelcupcakes met marmeladeglazuur voor een chagrijnige bui’. Hiermee geeft Jenny Colgan het boek net iets extra’s en weet ze Het Cupcake Café te onderscheiden van andere feelgoodboeken. Daarnaast is het natuurlijk erg leuk om deze recepten zelf een keertje uit te proberen, dan heb je zeker het idee dat je een bezoekje hebt gebracht aan Het Cupcake Café van Issy. Het verhaal komt hiermee echt tot leven!

“Bakken is leven. Brood is de staf der levens, brood is onze basis.” -p. 14

Zoals we van Jenny Colgan gewend zijn, is haar schrijfstijl weer ontzettend gedetailleerd, beeldend, vlot en verslavend. Ze neemt je moeiteloos mee in het leven van Issy en doordat ze gebruikmaakt van vele kleine details speelt Het Cupcake Café zich als een film voor je ogen af. Helaas zijn de hoofdstukken wel een beetje aan de lange kant waardoor soms de vaart van het verhaal er een beetje uit is. En daardoor lees je niet even snel een hoofdstukje tussendoor. Toch neemt dit niet weg dat Het Cupcake Café een fijn verhaal is om bij weg te zwijmelen en je het, het liefste in een keer uitleest.

Jeetje, wat heb ik toch genoten van alle heerlijke personages die Jenny Colgan heeft gecreëerd in Het Cupcake Café. Sommigen haat je vanuit het diepst van je hart en anderen heb je moeiteloos in je hart gesloten. Een ding is zeker en dat is dat Jenny Colgan personages weet neer te zetten die levensecht aanvoelen. Hun karakters spatten van de bladzijdes af. Niet alleen door wat ze zeggen, maar ook zeker door hoe ze zich gedragen. Af en toe kan je wel een beetje voorspellen hoe het plot van Het Cupcake Café in elkaar zit, maar dit hoort natuurlijk wel een beetje bij het feelgood genre.

Ik kan jullie vertellen dat ik echt genoten heb van Het Cupcake Café van Jenny Colgan en ik de wereld om mij heen even vergeten ben. Je wordt helemaal het verhaal in gesleurd en erdoor opgeslokt. Het is de perfecte feelgood om lekker thuis op de bank, onder een dekentje en met een kop warme chocolademelk (met slagroom en marshmallows) te lezen. Het is simpelweg genieten en zwijmelen! De personages komen tot leven, worden vrienden en laten je niet meer los. Kom maar op met het vervolg op Het Cupcake Café! Helaas moeten we nog even geduld hebben tot het najaar van 2022, dan verschijnt pas Kerstmis in het Cupcake Café.