Recensie: Het Claiming Ritueel (Bernadette Lugies)

Uitgeverij: Sweek (15 december 2018)

Genre: Sciencefiction, Dystopie

Aantal bladzijdes: 314

Prijs: € 18,95

17 jaar geleden kwam de wereld stil te staan door een elektromagnetische puls.
Sophie’s dorp werd overgenomen door het leger en de generaal bepaalde vanaf dat moment wat er gebeurde in het dorp.

Maar het is nu 17 jaar later en Sophie is het ouderwetse denken meer dan zat. Ze verzet zich tegen het leger en het claiming ritueel. Ook begint ze steeds meer te twijfelen aan de woorden van de generaal en het doel van het leger in haar dorp.  Tot overmaat van ramp wordt ze door de generaal verplicht om samen te werken met de arrogante luitenant Jason Bane.

Na een korte ontmoeting met de rebellenleidster wordt haar wereld op zijn kop gezet.
Ze twijfelt over de dood van haar vader en het ware verhaal achter de betrokkenheid van de rebellen bij zijn dood. Lukt het Sophie om trouw te blijven aan zichzelf nu haar leven zo verandert. En wie kan ze nog vertrouwen in het dorp?

Het Claiming Ritueel van Bernadette Lugies is vanaf de eerste pagina ontzettend interessant. De wereld in dit boek is gebaseerd op de onze, maar dan zonder elektriciteit. Hoewel de cover doet vermoeden dat je een verhaal over oorlog gaat lezen is Het Claiming Ritueel juist een verhaal over (onvoorwaardelijke) liefde, opoffering en het maken van je eigen keuzes.

Bernadette Lugies heeft een fijne, vlotte en beschrijvende schrijfstijl. Ze vertelt ontzettend veel verschillende kleine details waardoor je gewoon alles voor je ziet. Van de omgeving tot de jurk die Sophie draagt; overal is aan gedacht. Het verhaal speelt zich hierdoor als een prachtige film voor je ogen af en je hebt helemaal niet het idee dat je een boek aan het lezen bent.

Het Claiming Ritueel is bijna helemaal vanuit Sophie’s perspectief geschreven (een paar hoofdstukken zijn vanuit Jason Bane geschreven). Je komt het nodige over haar te weten, omdat Bernadette Lugies veel details over Sophie’s verleden in het verhaal naar voren laat komen. Haar leven is zeker niet makkelijk geweest en ze heeft erg veel narigheid meegemaakt. Ondanks alles is ze erg sympathiek en bouw je een band met haar op. Je snapt haar beweegredenen en waarom ze is zoals ze is.

Verder is ook Jason Bane een erg belangrijk personage in het boek. Hij wordt als Sophie’s beschermer aangesteld, na een aantal inbraken. Sophie is het hier helemaal niet mee eens, maar naarmate het verhaal vordert begint er een onverwachte band tussen hen te ontstaan. Ook het verleden van Bane wordt tussen de regels door aangehaald. Sophie en Jason hebben hierdoor zeker voldoende diepgang gekregen van Bernadette Lugies waardoor ze tot leven zijn gekomen!

Het Claiming Ritueel is niet per definitie een heel spannend boek. Natuurlijk zitten er zeker een aantal spannende scènes in het verhaal waarbij je op het puntje van je stoel zit, maar dat is niet waar het boek naar mijn mening om draait. Het heeft een veel diepere boodschap voor de lezer. Het verhaal laat je zien dat het belangrijk is om voor jezelf op te komen en je eigen keuzes te maken. Ook al moet je jezelf daar soms voor opofferen. Hierdoor loopt het kippenvel soms over je rug!

Het einde van Het Claiming Ritueel is gewoon geniaal. Dit is door Bernadette Lugies ontzettend ingenieus in elkaar gezet. Het is verrassend, origineel en spannend. Bijna met ingehouden adem ben je het einde van het boek aan het lezen en af en toe durf je eigenlijk niet verder te lezen. Maar toch doe je dat wel, want je móét weten wat er gaat gebeuren.

Toch is dit niet het echte einde van het verhaal, want Het Claiming Ritueel is pas het eerste deel in de Nieuwe Werel-serie. Dat wordt ook zeker duidelijk door de grote cliffhanger!! Op dit moment is Bernadette Lugies druk bezig met het vervolg en ik hoop dat ze daar snel klaar mee is. Want ik kan niet wachten om erachter te komen hoe het verhaal zich gaat ontwikkelen.